NAV sajtóközlemény, folyamatosan frissülő aktualitások

Ma éjfélig még kérhető a részletfizetés a gépjárműadóra
Aki elmulasztotta megfizetni a gépjárműadót, még június 30-ig kérheti az automatikus öt havi pótlékmentes részletfizetést. A határidő jogvesztő, az utána érkezett kérelmek nem teljesíthetők. A kedvezmény pár perc alatt igényelhető, legegyszerűbben a NAV-Mobil alkalmazásban.
Eddig 36 ezren éltek az automatikus pótlékmentes részletfizetés lehetőségével, ebből 30 ezren a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) mobilalkalmazásában, a NAV-Mobilban. A hivatal mobilappjában benyújtott kérelmeket automatikusan – emberi közbeavatkozás nélkül – bírálja el a NAV, így az alkalmazásban percek alatt megjelennek az engedélyezett részletfizetés adatai. A döntést tartalmazó határozatot jellemzően még aznap kézbesíti a NAV az ügyfél tárhelyére. A NAV-Mobil – push üzenetben – figyelmeztet a részletfizetés előtti napon, hogy másnap esedékes a fizetés, amit legkönnyebben szintén az adóhivatal applikációjában lehet rendezni. A részletfizetést magánszemélyek és egyéni vállalkozók vehetik igénybe, a likviditási problémával küzdő gazdálkodók fizetési könnyítést kérhetnek.
A NAV-Mobil a Google Play és App Store alkalmazásáruházakból tölthető le, és azon túl, hogy itt lehet a legegyszerűbben megfizetni a gépjárműadót, illetve ha szükséges, kérni az öthavi automatikusan járó részletfizetést, ellenőrizhető az adószámla, lekérdezhetők a foglalkoztatási adatok, és sok más hasznos információ, kalkulátor, adatbázis is elérhető.
Bár az automatikus, pótlékmentes részletfizetési kérelmet a legegyszerűbb a NAV-Mobilban igényelni, de be lehet nyújtani elektronikusan vagy papíralapon is. Elektronikusan a FAM01 űrlapon vagy az Online Nyomtatványkitöltő Alkalmazás használatával az AUTRESZ űrlapon lehet beküldeni. A papíralapú kérelmet levélben, vagy formanyomtatványon is el lehet juttatni a NAV-hoz.
A gépjárműadó átutalással is befizethető a 10032000-01079160 számú, NAV Belföldi gépjárműadó bevételi számlára. Ilyenkor az adószámot vagy az adóazonosító jelet kell feltüntetni a közlemény rovatban, nem a rendszámot!
A kérelem benyújtható még az AUTRESZ-nyomtatványon is, ennek részletei a 30.2. számú információs füzetben olvashatók.
Nemzeti Adó- és Vámhivatal
Kelet-budapesti Adó- és Vámigazgatósága
Technikai erősítést kaptak a NAV drónjai
Ismét egy vezető dohányipari szereplővel működik együtt a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) a dohánytermékek illegális behozatalának és kereskedelmének még hatékonyabb visszaszorítása érdekében. A BAT Hungary a korábbi dróntechnológiai támogatását kiegészítőkkel bővítette, illetve új fordítógépeket vehettek át a NAV bűnügyi és rendészeti szakterületének munkatársai a vállalat képviselőitől.
Dohány, alkohol, készpénz – az utazási szabályok megismerésében segít a NAV
Nyaralás előtt fontos tájékozódni arról, hogy mi lehet az útipoggyászban. Ebben segít most a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV), amelynek honlapján elérhető az utasforgalomra vonatkozó összes lényeges tudnivaló. Mindez termékkörökre bontva közérthetően és egyszerűen.
Változás július 1-től: évente 120 napot lehet alkalmi és idénymunkában dolgozni
Havonta átlagosan 300 ezren dolgoznak egyszerűsített foglalkoztatással, őket és munkáltatóikat is érinti a július 1-jei változás. Ettől az időponttól senki nem dolgozhat többet évente 120 napnál idénymunkában és alkalmi munkában. Érdemes felkészülni a változásra, még akkor is, ha idén nem kell arányosítani, vagyis a teljes évre járó kerettel, a 120 nappal lehet számolni a július 1. és december 31. közötti időszakban.
A jelenlegi szabályok szerint az azonos felek (ugyanazon munkáltató és a munkavállaló) között idénymunka és alkalmi munka együttes időtartama egy naptári évben nem haladhatja meg a 120 napot. Ezzel szemben a második félévtől, ha a munkavállaló idénymunkára vagy alkalmi munkára létesít több alkalommal munkaviszonyt, akkor a munkaviszonyok együttes időtartama a naptári évben legfeljebb 120 nap lehet. Eddig tehát akár az egész évet végigdolgozhatta egy munkavállaló ezekben a foglalkoztatási formákban, csak négyhavonta más-más munkáltatónál. Mostantól azonban csakis az számít, hogy a munkavállaló hány napot dolgozott egyszerűsített foglalkoztatásban, munkanapjai – tekintet nélkül a munkáltatóra – összeadódnak. A változás a filmipari statisztaként történő munkavégzésre - mint az alkalmi munka egyik válfajára - is vonatkozik.
Lényeges, hogy a júliusi változás mellett az alkalmi munkára vonatkozó időbeli korlátozás fennmarad: ugyanazon munkáltató és a munkavállaló között összesen legfeljebb 5 egymást követő napig, egy hónapon belül összesen legfeljebb 15 napig, egy éven belül pedig összesen 90 napig létesíthető határozott időre szóló munkaviszony. Továbbá 2025-ben érvényben marad, hogy idénymunka esetén azonos felek között az évi 120 napot nem haladhatja meg a munkanapok száma.
A 120 napos időkorlátot 2025-re július 1-jétől kell számolni, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) felhasználóbarát online lekérdezőfelületet fejleszt a NAV-Mobil alkalmazásban, amelyben nyomon követhetők a ledolgozott, illetve még ledolgozható napok a munkavállalók és a foglalkoztatók számára. A foglalkoztatás bejelentésére javasoljuk az Online Nyomtatványkitöltő Alkalmazás (ONYA) használatát, ami automatikusan vizsgálja majd a foglalkoztathatóság feltételeit a kitöltéskor.
A NAV segít a felkészülésben, a tájékoztatás mellett a témával kapcsolatosan felmerülő kérdésekre is megtalálhatóak a válaszok a NAV honlapján.
Nemzeti Adó- és Vámhivatal
Kelet-budapesti Adó- és Vámigazgatósága
Szeptember közepétől tisztulnak az online számlarendszer adatai
Az online számlaadatok pontossága révén az adategyeztetési eljárás vagy akár egy ellenőrzés is kiküszöbölhető, de a vállalkozások is nyernek vele, hiszen még többeket segíthet a NAV eÁFA szolgáltatása. A számlaadatok további tisztítása érdekében bizonyos hibatípusokkal szemben szeptember 15-től szigorúbban lép fel a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV).
A korábbi évek tapasztalata az, hogy a vállalkozások, ha teljesül az adatszolgáltatás, függetlenül attól mennyi figyelemfelhívó, úgynevezett warning hibajelzést is küld vissza a rendszer, nem foglalkoznak vele, nem javítják számlakiállítási folyamatukat, adatszolgáltatási rendszerüket.
Tavaly 52 millió figyelmeztetést, warningot küldött a hivatal, ebből a számlaadatok tisztítása miatt a NAV tervei szerint 12 milliót érintene a szigorúbb elbírálás. Ezek ősztől úgynevezett error üzenetet kapnak, így a számlaadat-szolgáltatást az adóhivatali rendszer nem fogja beengedni, ami a gyakorlatban olyan, mintha nem is érkezett volna arról a számláról adatszolgáltatás a NAV-hoz.
A NAV már tavasszal, 2025. március 26-án publikálta az Online Számla rendszer validációinak tervezett változásait. Az adóhivatal összesen 21 validáció szigorításában kérte ki az adózók, szoftverfejlesztők véleményét, javaslatait, amelyeket a változtatás során figyelembe fog venni.
Az egyeztetések során nemcsak az derült ki, hogy egy-egy validációnak a módosítása akár jelentős számlázószoftver működés változással is járhat, hanem az is, hogy a vállalkozásoknak az átálláshoz időre és tesztelésre is szükségük van. A NAV ezért 2025. szeptember 1-jétől szeptember 15-ig tesztelési lehetőséget biztosít, és először az Online Számla tesztkörnyezetébe telepíti a megváltozott validációs szabályokat.
A validációs szabályok átalakítása nem csupán a NAV, hanem az Online Számla rendszert aktívan használó adózók érdeke is. Az adatminőségi problémák ugyanis azon adózókat, könyvelőket is érinti, akik az Online Számla rendszert használják a számlafeldolgozásuk automatizációjára, vagy az áfaanalitikájuk validációjára.
Nemzeti Adó- és Vámhivatal
Kelet-budapesti Adó- és Vámigazgatósága
Már ma hatályba lépett néhány fontosabb adóváltozás
Mától kedvezőbbé válik a részletfizetés. Az automatikus pótlékmentes részletfizetés összeghatára megduplázódott, már kétmillió forintos adótartozásig is kérhető. A Magyar Közlönyben 2025. június 19-én megjelent az egyes adókötelezettségekről és egyes adótörvények módosításáról szóló törvény, amelynek ma számos szabálya lépett hatályba.
Mától kétmillió forint adótartozásig kérhető egyszerűbben a részletfizetés a Nemzeti Adó- és Vámhivataltól (NAV), ehhez mindössze egy kérelmet kell benyújtani. A lehetőséggel a nem természetes személyek (például a cégek), a magánszemélyek, az egyéni vállalkozók és az áfafizetésre kötelezettek évente egy alkalommal élhetnek. A NAV a kérelem alapján évente egyszer automatikusan engedélyezi a magánszemélyeknek, az egyéni vállalkozóknak és az áfafizetésre kötelezetteknek maximum 12 hónapra, a nem természetes személyeknek (például cégeknek) maximum 6 hónapra a pótlékmentes részletfizetést. Ez a legnépszerűbb fizetési kedvezmény a NAV-nál, tavaly ugyanis több mint 130 ezer természetes személy kérte az automatikus részletet.
A változások miatt még inkább megéri a cégeknek törekedni a megbízható adózói státuszra. Az automatikus fizetési könnyítést ugyanis a megbízható cégek – az eddigi 3 millió forint helyett – mától már 5 millió forintig kérhetik. A NAV évente egyszer engedélyezi részükre automatikusan a legfeljebb 12 havi pótlékmentes részletfizetést.
Sokakat érint az a változás, hogy július 1-től még nem kell adatot szolgáltatni a kézi nyugtákról. A mintegy 270 ezer érintett vállalkozásnak 2026. szeptember 1-ig lesz ideje felkészülni; a kötelező nyugtaadat-szolgáltatásra történő átállás zökkenőmentes biztosításában a NAV is segít, de kétségtelen, hogy a legnagyobb könnyebbséget az érintetteknek az e-pénztárgépek jelentik majd. Az általános és kötelező nyugtaadat-szolgáltatás nagy előrelépést hoz majd a gazdaságfehérítésben, hiszen így gyakorlatilag a vállalkozások teljes bevételére rálát a NAV.
Valós idejű adat jelenleg minden számláról, az online pénztárgépekből és az étel-, italautomatákról érkezik az adóhivatalhoz, ez jövő ősztől kibővül, és a papírnyugták adatai is befutnak a kockázatelemzőkhöz. Az újfajta adatszolgáltatásra 2026. szeptember 1-ig még van idő felkészülni. Kétségtelen, hogy a nyugtaadat-szolgáltatást a legkönnyebben majd e-pénztárgéppel lehet teljesíteni, de nemcsak ezért érdemes megfontolni a papíralapú nyugtáról való áttérést az e-pénztárgépre, hanem mellette szól az egyszerűbb bizonylatolás, a vásárlók kényelme, valamint az e-kasszák révén elérhető költség- és adminisztrációcsökkenés. Idén júliustól lehet e-pénztárgéppel nyugtát kiállítani, használatuk 2026. szeptember 1-ig önkéntes.
Már mától alkalmazható az a kedvező szabály, amely szerint a felsőoktatási intézménnyel, a Magyar Tudományos Akadémiával és egyes más kutatóhelyekkel közösen végzett kutatás-fejlesztési tevékenység közvetlen költségére vonatkozó társasági adóalap-kedvezmény 50 millió forintos korlátja 150 millió forintra emelkedik.
Kedvezőbbé és rugalmasabbá vált a kizárólag bérfőzést végző adóraktárak szabályozása, hiszen a bérfőzető által előállíttatott, de át nem vett párlat után nem kell abban az esetben adót fizetni, ha a későbbi átvétel sem valószínűsíthető, valamint megszűnik a felelős üzemvezető kijelölési kötelezettsége.
Tegnapig csak az 50 százalékos bortartalmú, palackozott fröccs után nem kellett jövedéki adót fizetni, mától a 20–50 százalékosra is érvényes a kedvezmény, amely egyszerűsített adóraktárban is előállítható.
Nemcsak az átláthatóságot, hanem az önkéntes jogkövetési hajlandóságot is növelheti az a változás, amely szerint 15 nap helyett 7 nap alatt kell adatot szolgáltatni pénzintézeteknek a pénzforgalmi számlákról. A gyorsabban beérkező adatok növelik a NAV ellenőrzési, végrehajtási, valamint pénzkövetelés-biztosítási eljárásainak hatékonyságát.
A mától induló adóellenőrzésekre már érvényes az új határidő-számítási szabály. A szigorú, maximum 365 napos, illetve megbízható adózóknál 180 napos ellenőrzési határidő bizonyos speciális ügyletekben egyszer legfeljebb 540 napra meghosszabítható. Megbízható adózókra itt is érvényesek a kedvező szabályok, esetükben ugyanis a hosszabbítás felső határa 365 nap. Lényeges garanciális szabály viszont, hogy az ellenőrzési határidőt csak akkor lehet meghosszabbítani, ha a számlázási láncolat felgöngyölítéséhez több adózó ellenőrzése szükséges. A változás hatékony eszköz lehet az áfacsalókkal szemben, akik hosszú, bonyolult, külföldi cégeket is közbeiktató láncolaton keresztül számláztak.
Nemzeti Adó- és Vámhivatal
Kelet-budapesti Adó- és Vámigazgatósága
Magasabb összegű családi kedvezmény július 1-től
Ötven százalékkal magasabb összegben vehetik igénybe a családok 2025. július 1-től a családi kedvezményt. Az emelés automatikus, teendőjük csak azoknak van, akik az adóelőleg-nyilatkozatban összegszerűen, és nem a gyermekek száma szerint kérték a kedvezményt.
Július 1-jén élesedik a családi adókedvezmény duplázásának első lépése. Ez azt jelenti, hogy havonta, egy gyermek esetén maximum 15 ezer, két gyermek esetén kedvezményezett eltartottanként 30 ezer, három, és minden további gyermek esetén kedvezményezett eltartottanként 49 500 forint kedvezmény lesz érvényesíthető az adóból vagy járulékból. A tartósan beteg, illetve súlyosan fogyatékos személynek minősülő kedvezményezett eltartott után a kedvezmény 2025. július 1-től – jogosultsági hónaponként adóban számítva – 10 000-ről 15 000-re növekszik.
A megnövelt kedvezmény a szülők jelentős többségének automatikusan jár. Csak azoknak lesz vele teendőjük, akik korábban az adóelőleg-nyilatkozatukban a kedvezmény összegét, és nem a kedvezményezett eltartottak számát adták meg, így például, amikor két szülő összegszerűen osztja fel egymás között a családi kedvezményt, vagy szintén összegszerűen kell megadni az érvényesíteni kívánt kedvezményt, ha van beteg, illetve súlyosan fogyatékos gyermek a családban.
Nekik célszerű júliusban új adóelőleg-nyilatkozatot adniuk az emelt összegű kedvezményről, hogy munkáltatójuk már júliustól magasabb összegben vegye figyelembe a családi kedvezményt az szja-előleg megállapításakor. A megemelt összeg természetesen akkor sem vész el, ha valaki elfelejt évközben nyilatkozni. Ebben az esetben a családi kedvezmény jövőre, a 2026. május 20-ig benyújtandó szja-bevallásban igényelhető majd vissza.
A személyi jövedelemadóból érvényesíthető kedvezményekről minden fontos információ megtalálható a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) honlapján a 73. számú információs füzetben.
Nemzeti Adó- és Vámhivatal
Kelet-budapesti Adó- és Vámigazgatósága
Június közepétől érkeznek az adószámla-értesítők
Június közepétől több mint 1,9 millióan kapnak adószámla-értesítőt a NAV-tól. Érdemes mielőbb rendezni a tartozást, illetve intézkedni akkor is, ha az adószámlán túlfizetés van. A tartozás ugyanis folyamatosan nő, mivel a rendezetlen összeghez késedelmi pótlék is járul, a túlfizetést pedig az elévülés után már nem lehet visszaigényelni.
Most azok kapják elektronikusan vagy postán adószámla-értesítőjüket, akiknek 2024. december 31-én ezer forintnál több túlfizetésük volt, vagy tartozásuk meghaladta az ötezer forintot, és 2025-ben a havonként felszámított fizetendő késedelmi pótlék összege még nem érte el az ötezer forintot. Ezúttal több mint 1,9 millióan számíthatnak a NAV levelére, két ütemben: július elejéig mintegy 266 ezer gazdálkodó, majd július eleje és szeptember közepe között hozzávetőleg 1,7 millió magánszemély és egyéni vállalkozó.
A 2025-ben havonként felszámított és az ötezer forintot meghaladó nettó késedelmi pótlékkal érintetteknek a NAV speciális támogatást nyújt, ugyanis nekik – idén áprilistól – évente egyszer, az ötezer forint elérését követően pótlékértesítőt küld.
A legfontosabb információt az értesítő elején kell keresni: tartozást vagy visszaigényelhető túlfizetést tart-e nyilván a NAV az adózó számláján.
Mind a tartozás, mind a túlfizetés leggyorsabban a NAV Ügyfélportálon (ÜPO) rendezhető, külön program telepítése nélkül, akár okoseszközről is. Ehhez csupán az ÜPO-n kell lekérdezni az adószámla adatait, majd a bankkártyás befizetés vagy átutalás egyetlen gombnyomással elindítható, ahogyan a visszautalás is.
Az adószámla aktuális, naprakész állapota bármikor megtekinthető az ÜPO-n vagy a NAV-Mobil alkalmazás Adószámla menüpontjában. Az értesítő adatainak értelmezéséhez a NAV honlapján további segítség található az Adószámla információs oldalon.
Az, aki nem tudja egy összegben megfizetni a tartozást, számos fizetéskönnyítési lehetőség közül választhat, de fontos, hogy azt kérnie kell. Magánszemélyek például az automatikus pótlékmentes részletfizetés mellett – amennyiben a feltételek fennállnak – még adómérséklést is kérhetnek. A cégek is kérhetnek részletfizetést, fizetési halasztást, valamint mérséklést a bírság- és vagy pótléktartozásukra.
Nemzeti Adó- és Vámhivatal
Kelet-budapesti Adó- és Vámigazgatósága
Piactisztítás felsőfokon
A gazdasági szereplők számára legálisnak tűnő áruforgalom mögött, több mint 11,5 milliárd forintot elérő költségvetési csalás húzódott meg. A zöldség-gyümölcs kereskedelem hátterében, három szervezett bűnelkövetői csoport épített ki összetett számlázási láncot, miközben irányítóik a jogellenes haszonból a francia Riviérán pihentek. A NAV három bűnügyi igazgatósága összesen 78 helyszínen csapott le, 55 személyt állítottak elő, és jelentős vagyont foglaltak le.
Valami bűzlött a Nagybanin. A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) bűnügyi szakterületének nyomozói az EKÁER, az online-számlarendszer, valamint az értékelő-elemző mechanizmusok alapján azt gyanították, hogy az elmúlt időszakban a zöldség-, és gyümölcs-kereskedelmi ágazat adóelkerülő területté vált a Budapesti Nagybani Piacon. Az előzetes felderítés szerint az ott tevékenykedő, elsősorban közösségi beszerzéseket végző vállalkozások mögött meghúzódó szervezett bűnözői csoportok, az adófizetési kötelezettségüket különböző csalárd módszerekkel igyekeztek elkerülni. Így az ott értékesített termékek jelentős hányada oly módon jelent meg a magyarországi kereskedelmi forgalomban, hogy a költségvetés bevétele többmilliárdos nagyságrendben sérült, miközben a nagybani piac legálisan működő gazdasági szereplőit nagymértékű versenyhátrány érte. A szélsőséges helyzet kialakulásában szerepet játszott, többek között az is, hogy szervezett elkövetői körök számlagyári tevékenység keretében valótlan tartalmú számlák kibocsátásával faragták le költségeiket, ezáltal jogellenes hasznot és előnyt szereztek a jogkövető kereskedőkkel szemben.
Az adóelkerülés megzabolázása, és a piac jogszerű működésének visszaállítása érdekében a NAV Közép-magyarországi Bűnügyi Igazgatósága, a Dél-dunántúli Bűnügyi Igazgatósága, valamint a Nyugat-dunántúli Bűnügyi Igazgatósága május 28-án hadat üzent a csalóknak, és három kiterjedt bűnszervezetre mértek csapást, a Bevetési Igazgatóság, a MERKUR Bevetési Egység és a Terrorelhárítási Központ munkatársainak segítségével. Az 532 fő részvételével zajló hatósági beavatkozás mérlege: 55 gyanúsított, 15 letartóztatott és egy bűnügyi felügyelet alá helyezett személy. A letartóztatottak között volt egy közismert alvilági figura exfelesége is, akinek egykori férje egy leszámolási üggyel hozható összefüggésbe.
A bűnelkövetők összességében 11,4 milliárd Ft kárt okoztak a hazai költségvetésnek, amelyből közel 10 milliárd Ft kimondottan a Budapesti Nagybani Piac működésével, a zöldség-gyümölcs nagykereskedelemmel áll szoros összefüggésben.
A kiiktatott bűnszervezeti vezetők – elszámoltatásukig – fényűző életet éltek, luxuscikkekel és pazar lakhatási körülményekkel kényeztették magukat. Ketten, közvetlenül a letartóztatásukat megelőzően a Földközi-tenger Azúrpartján pihenték ki „fáradalmaikat”. A kármegtérülés érdekében országhatáron innen és túl a cégvagyonok mellett az elkövetők által felhalmozott értékes vagyontárgyak is hatósági kézbe kerültek, több száz milliónyi készpénz mellett nívós ingatlanokra, márkás karórákra és divatcikkekre, személygépjárművekre, motorkerékpárra és egy hajóra is rátette kezét a NAV bűnügyi szolgálatai ága. A bűnügyi és adószakmai együttműködés révén egy 200 millió forint értékű árukészletet is elvontak az elkövetői kör birtokából, a vagyonbiztosítás eddig 4,9 milliárd forint értéket érintett.
A bűnös tevékenység megjelent több termékkör értékesítése kapcsán, így érintett volt a zöldség-gyümölcs, a cukor, az étolaj és az elektronikai eszközök adás-vétele, de az adózatlan áruk forgalmazásához rendre fiktív számlázási láncolat is kapcsolódott. A bűnügyi igazgatóságok által folytatott elsődleges büntetőeljárások az érintett piacokon jelentős szerepet játszó haszonhúzói kört, valamint azokat a bűnszervezeteket érintették, amelyeket a legmeghatározóbbakként azonosítottak, illetve kiemelt szerepet játszottak az üzemszerű jogelkerülés kialakításában és fenntartásában.
Az egyik ügyben egy zöldség-gyümölcs kereskedelemmel foglalkozó magyar állampolgárokból álló bűnszervezet több szintű, dinamikusan változó számlázási láncolatot hozott létre, és működtetett azzal a céllal, hogy a Közösségből – „bukócégek” közbeiktatásával – Magyarországra importált zöldség-gyümölcs árut áfa megfizetése nélkül vásárolhassák meg a nagybani piacon kereskedő gazdálkodók. A bűnszervezet alapvetően kétféle elkövetési magatartást valósított meg a mesterségesen felépített számlázási láncolat felhasználásával. Egyfelől a megrendelők részére a bűnszervezet intézte az áru importálását, és a számlázási láncolatban elhelyezkedő gazdasági társaságok nevében állították ki a részükre a fiktív számlákat. Másfelől a bűnszervezet vezető tagjai önmaguk is aktív zöldség-gyümölcs nagykereskedelemmel foglalkoztak, a bűnös gazdasági manővert saját vállalkozási körükben is alkalmazták.
Egy másik folyamatban lévő nyomozásban kiderült, hogy magyar állampolgárok által irányított szervezett bűnözői kör a zöldség-gyümölcs mellett cukorban és étolajban is utazott; ők a beszerzést követően keletkező áfa-fizetési kötelezettségüket – a szintén a bűnszervezet irányítása alatt álló – bukó cégektől befogadott fiktív számlákkal minimalizálták. A fiktív számlák egyébként igen kedveltek voltak, és oda-vissza vándoroltak. A gyanú szerint érintett a zöldségesektől kapott valótlan teljesítésekben az informatikai piac egyik ismert szereplője, továbbá: élelmiszer-kereskedelmi cég, de taneszközpiaci, játszótéri eszközökkel kereskedő és kivitelező, takarítási- és területrendezési, épületvillamossági tervező, iparigép-szervíz, üzemanyagtöltő-állomás üzemeltető is.
Az elkövetőkkel szemben különösen jelentős költségvetési csalás bűncselekmény elkövetésének megalapozott gyanúja miatt folytatnak nyomozást, bűnösségük megállapítása esetén akár 20 év börtönbüntetésre számíthatnak.
Nemzeti Adó- és Vámhivatal
Kelet-budapesti Adó- és Vámigazgatósága
Nyári diákmunka, 25 év alatt szja-mentesen
Nem mindegy, hogy milyen formában dolgoznak nyáron a diákok. Bejelentésükre, adózásukra – a diákszövetkezeten keresztül vállalt munka kivételével – ugyanolyan szabályok vonatkoznak, mint más munkavállalókra. A legfontosabb, hogy minden 25 év alatti diáknak jár az szja-mentesség.
Nyáron rengeteg diák vállal munkát, ezért nem árt tisztában lenni a szabályokkal. A diákok szülői engedéllyel 16 éves koruktól dolgozhatnak, de szünidőben már a 15 éves nappali tagozatos tanulók is vállalhatnak munkát. A munkavállaláshoz adóazonosító jelre van szükség, ezért ha a diák még nem rendelkezik vele, vagy elvesztette az adókártyáját, akkor azt a NAV-nál tudja igényelni a 25T34-es nyomtatványon. A nyomtatvány legegyszerűbben az Online Nyomtatványkitöltő Alkalmazással (ONYA) tölthető ki és küldhető be a NAV-hoz elektronikusan, akár okoseszközről is.
Számos foglalkoztatási forma közül választhatnak a diákok. A korábbi évek tapasztalatai alapján a legnépszerűbb az iskolaszövetkezet. A 25 év alatti diákoknak semmilyen közterhet (sem szja-t, sem járulékot) nem kell fizetni, ha iskolaszövetkezet tagjaként végeznek munkát, és a bérük nem haladja meg a havi 656 785 forintot.
A diákmunkával szerzett jövedelemre is érvényes a 25 év alatti fiatalok kedvezménye, amely havi 656 785 forintos bruttó bérig biztosítja az szja-mentességet. A kedvezmény érvényesítése havonta akár 98 518 forint adómegtakarítást is jelenthet. A kedvezmény érvényesítését a diáknak nem kell kérnie, azt a munkáltató a jogosultsági hónapokban automatikusan figyelembe veszi, kivéve, ha a fiatal nyilatkozatban kéri a kedvezmény részleges vagy teljes mellőzését.
A munkavégzésről szóló megállapodás előtt célszerű a leendő munkáltatót ellenőrizni a NAV honlapján, az „Adatbázisok” rovatban, a be nem jelentett alkalmazottat foglalkoztató cégeknél ugyanis kockázatos munkába állni.
Munkaviszony esetében ragaszkodni kell az írásban megkötött – alapbért, munkakört tartalmazó – munkaszerződéshez, mely 18 éves kor alatt csak a törvényes képviselő hozzájárulásával érvényes. A munkaviszony tartama, jellege és a munkavégzés helye nem kötelező tartalmi eleme a munkaszerződésnek, de jó, ha szerepel benne. A munkaviszony alapján létrejött biztosítási jogviszonyt a munkáltatónak be kell jelentenie a NAV-hoz. A munkaszerződésben a felek megállapodhatnak havi, heti, napi vagy órabérben vagy teljesítménybérben is, a diáknak azonban meg kell kapnia a minimálbért, ami napi 8 órás foglalkoztatásnál havonta bruttó 290 800 forint.
Az iskolaszövetkezet és a munkaviszony mellett a diákok egyszerűsített foglalkoztatás (alkalmi- vagy idénymunka) keretében is dolgozhatnak. Ebben az esetben nem kötelező a szerződést írásba foglalni, a közterhet a munkáltató fizeti.
A tanulók a nyári szünetben vállalhatnak úgynevezett háztartási munkát (korrepetálás, nyelvtanítás, gyermekfelügyelet, takarítás, kertgondozás, stb) is. A diáknak az így szerzett jövedelme köztehermentes, vagyis sem adót, sem járulékot nem kell levonni belőle. A háztartási munkánál egyetlen adókötelezettség van, a bejelentési kötelezettség, ami a diákot alkalmazó természetes személyt terheli.
A diákok foglalkoztatásáról bővebb információ olvasható a 72. számú Információs füzetben.
A foglalkoztatónak az adóévi összes jövedelemről és a levont közterhekről igazolást kell kiállítania 2026. január 31-éig, amire a diáknak jövőre szüksége lesz a NAV által készített személyijövedelemadó-bevallási tervezet ellenőrzéséhez.
Nemzeti Adó- és Vámhivatal
Kelet-budapesti Adó- és Vámigazgatósága