NAV sajtóközlemény, folyamatosan frissülő aktualitások

2024. március 04., hétfő 08:11

Adózási kérdése van? Segít a NAV Infóvonal!

Mától az adóhivatal általános tájékoztatási tevékenységét a NAV, országos illetékességgel működő Tájékoztatási Igazgatósága látja el. Ügyfeleink továbbra is a megszokott csatornákon kérhetnek segítséget adózási kérdésekben.

A szervezeti változást az átláthatóbb működés és a még hatékonyabb munkaszervezés indokolta. A jövőben a NAV Infóvonalának általános információs szolgáltatását, valamint a nem egyedi ügyekhez kapcsolódó kérdések megválaszolását az országos illetékességgel működő Tájékoztatási Igazgatóság látja el. 

Ügyfeleink, kérdéseikkel továbbra is a megszokott módokon: a 1819-es telefonszámon, a NAV honlapjának e-mail-küldő felületén, továbbá e-Papíron, valamint postán, a 1374 Budapest, Pf. 565 címre küldött levélben fordulhatnak hivatalunkhoz.

Célunk, hogy szolgáltatásainkat folyamatosan fejlesztve továbbra is hatékonyan és magas színvonalon támogassuk ügyfeleinket.

A kényelmes ügyintézéshez érdemes felkeresni a NAV online szolgáltatásait.

Nemzeti Adó- és Vámhivatal

Kelet-budapesti Adó- és Vámigazgatósága

2024. március 01., péntek 12:10

Hadüzenet összefogással

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) 2023 nyarán alakított munkacsoportot az illegális dohánykereskedelemmel szemben. A legújabb intézkedés részeként a NAV egyeztetésre hívta a piaci szereplőket, valamint az Országos Dohányboltellátó Kft. és a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága képviselőit. A többoldalú megbeszélésen a felek megegyeztek: össztüzet zúdítanak a feketekereskedelem résztvevőire.

A NAV szakmai területeinek szakemberei az egyeztetésen közös érdek mentén gondolkodtak a dohányipari szereplők képviselőivel. Azonnali és jövőbeli cselekvésben megnyilvánuló irányvonalakat szabtak kommunikációs, bűnügyi, rendészeti és adózási területeteket is érintően. Az értekezleten egyeztették azokat az egymásnak átadható információkat, amelyek az illegális kereskedelem elleni harcban, az eredményes felderítésben, a keresleti és kínálati oldal visszaszorításában alapozzák meg a felderítési hatékonyságot. Az egyeztetésen szóba került a jogszabálymódosítások kezdeményezésének lehetősége is annak érdekében, hogy egy egyértelműbb, a hatósági jogalkalmazást jobban támogató jogi környezet adjon alapot a költségvetési bevételek maximális biztosítására.        

A találkozón a NAV bűnügyi szakterületének vezetői helyzetképet vázoltak az elmúlt időszak felderítéseiről, az illegális dohánygyárak felszámolásáról, a nagyobb bűnügyek nyomozásában elért sikerekről, miközben hangsúlyozták, hogy ez a „projekt” még korántsem befejezett, tennivaló akad bőven. A jövőben nagyobb hangsúlyt kap a prevenció és a kommunikáció, melyben szerepet vállalnak a dohánypiaci szereplők is, miközben a jogsértések terén a bűnügyi, rendészeti és adószakmai szakemberek dinamizálják a kooperációt, hogy még több eredményt érjenek el a felderítések során.   

Szóba került, hogy a hagyományos dohánytermékek illegális piacának visszaszorítása mellett, az új típusú dohánytermékek kontrollja is kerüljön a fókuszba. Egységes küldetésnek tekinthető, hogy gátat szabjunk az Elf Bar és a Poco Bar, vagyis az ízesített, elektronikus cigaretták – mint népszerű fogyasztói termékek – illegális beszerzési útvonalainak. A NAV és szövetségesei leszögezték: társadalmi szerepvállalásként közös, elsöprő kampányt kell indítaniuk az ellenőrizetlen helyről származó, egészségre fokozottan veszélyes dohánytermékek térhódításával szemben.

Nemzeti Adó- és Vámhivatal

Kelet-budapesti Adó- és Vámigazgatósága

2024. március 01., péntek 10:53

Üzemszünet vasárnap

2024. március 3-án (vasárnap) 9 órától 21 óráig a NAV háttérrendszerének karbantartása miatt a NAV webes felületei és a NAV-Mobil applikáció egyes szolgáltatásai nem lesznek elérhetők.

A karbantartás miatt a 2024. március 3-ai kezdetű, egyszerűsített foglalkoztatással kapcsolatos bejelentések az „Igazolási kérelemmel benyújtott bejelentés” nyilatkozat jelölésével (23. pótlap 6. rovat) 2024. március 4-én éjfélig utólagosan benyújthatók.

A karbantartás a Webes Ügysegéd egyéni vállalkozói moduljában tett bejelentéseket is érinti, ezért az egyéni vállalkozók az adat- és változásbejelentéseiket lehetőség szerint a karbantartási időszakon kívül tegyék meg. Az ebben az időszakban elküldött bejelentések is rögzülnek, csak a karbantartás befejezése után, ezért azokat nem kell utólag megerősíteni, megismételni.

Az elektronikus ügyintézéskor érdemes figyelembe venni a karbantartási időszakot!

Ügyfeleink megértésüket és türelmét köszönjük!

Nemzeti Adó- és Vámhivatal

Kelet-budapesti Adó- és Vámigazgatósága

2024. február 21., szerda 13:38

Facebook-videó is igazolta a hamis számlákat

Meg nem valósult üzletfelújításhoz kapcsolódó számlák áfatartalmát szerette volna visszaigényelni egy ruházati vállalkozás. A butikról készült Facebook-videóból azonban egyértelműen kiderült, hogy a számlákon szereplő időszakban nem történtek munkálatok az üzletben. Végül több mint 9 millió forint adókülönbözetet, bírságot és késedelmi pótlékot kellett fizetnie a cégnek.

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) munkatársai egy ruházati vállalkozást ellenőriztek, mert különböző munkákról, ugyanazon partnertől kapott számlákat helyezett levonásba 10 millió forint értékben, 3 millió forint áfatartalommal. A számlák egy új, bérelt üzlet megnyitásához kapcsolódtak, és olyan, egymástól eltérő gazdasági eseményekről szóltak, mint építőipari munkák, üzletberendezés, dekoráció és áruvédelmi rendszer kialakítása. Ezek elvégzéséhez széleskörű, például építőipari, belsőépítészeti, termékkörhöz kapcsolódó ismeret kell, ami egy cégen belül aligha összpontosul, márpedig valamennyi számla kibocsátója ugyanaz volt.

A vizsgált adózó az ellenőrzéskor nem adott át számlákhoz kapcsolódó iratanyagot. A többmillió forint értékű munkákról, anyagbeszerzésről semmilyen dokumentum (például szerződés, kivitelezési terv, teljesítésigazolás, elszámolás) nem készült. A partner az eltérő, más-más felkészültséget, szakképzettséget, munkaerőt, tárgyi eszközt igénylő tevékenységről tetemes mennyiségű számlát állított ki, miközben nem mutatott be meggyőző referenciákat, de az adózó maga sem ismert ilyen, korábbi munkákat.

Az is kiderült, hogy a számlakibocsátó nem rendelkezett a számlákon szereplő munkálatokhoz szükséges személyi és tárgyi feltételekkel, a számlákat áfabevallásaiban nem szerepeltette, az áthárított adót nem fizette meg, és elérhetetlen volt. A számlák kiegyenlítése állítólag készpénzben történt, de ennek sem volt nyoma.

Az adózó képviselője úgy nyilatkozott, hogy a munkák a számlakibocsátásnak megfelelő időszakban lezajlottak. A revizorok azonban az üzlet Facebook-oldalán egy olyan reklámvideót találtak, amely a számlák befogadásánál hónapokkal korábban került fel az adózó közösségi oldalára, és itt már a felújított üzletet berendezve, árukkal együtt mutatták be. Az adózó pénztárgépéből is folyamatosan érkeztek forgalmi adatok a NAV-hoz, az üzlet folyamatosan nyitva volt, így a vizsgált időszakban nem folyhattak kivitelezési munkák.

Az adózó képviselője nyilatkozatát többször megváltoztatta, a tanúk a legegyszerűbb kérdésekre is (mikor zajlott a felújítás, milyen munkálatok történtek, kik vettek részt benne) egymásnak ellentmondó válaszokat adtak. A nyilatkozatok sem igazolták a felújítási munkák megtörténtét.

A NAV munkatársai megállapították, hogy a befogadott számlák hiteltelenek, csak önmagukban, mögöttes gazdasági esemény nélkül léteznek, ezért áfatartalmuk sem vonható le. A vállalkozás nem kért engedélyt az ingatlan tulajdonosától a felújítási munkák elvégzéséhez, a bérbeadó nem is tudott róla.

Az adózó a megállapításokkal szemben fellebbezést nyújtott be, majd felügyeleti intézkedés iránti kérelemmel élt, azonban a sérelmezett határozatok mindkét esetben megalapozottnak és a jogszabályoknak megfelelőnek bizonyultak. A megállapított 9,3 millió forint adókülönbözetet, adóbírságot és késedelmi pótlékot végül az adózó megfizette.

Nemzeti Adó- és Vámhivatal

Kelet-budapesti Adó- és Vámigazgatósága

2024. február 19., hétfő 12:44

Még egy hónapig kérhető az szja-bevallási tervezetek postázása

Március 15-étől mindenki megnézheti szja-bevallási tervezetét, legegyszerűbben a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) Ügyfélportálján vagy eSZJA-oldalán. Akinek még nincs KAÜ-azonosítója (például ügyfélkapuja), és így elektronikusan nem fér hozzá a dokumentumhoz, az idén is kérheti a postázást. Ezt, az adóazonosító jelét és születési dátumát megadva, teheti meg például SMS-ben, március 18-áig.

A NAV idén is automatikusan, külön kérés nélkül elkészíti azok szja-bevallási tervezetét, akikről munkáltatói, kifizetői adattal rendelkezik: legyen munkavállaló, őstermelő, áfa fizetésére kötelezett magánszemély vagy egyéni vállalkozó. Az elkészített adóbevallási tervezet legkésőbb március 15-étől elérhető, legegyszerűbben a NAV Ügyfélportálján vagy eSZJA-oldalán.

Akinek nincs KAÜ-azonosítója, március 18-áig, adóazonosító jele és születési dátuma megadásával többféle módon is kérheti a tervezet postázását:

  • SMS-ben a 06-30/344-4304-es telefonszámon a következő formában: SZJAszóközadóazonosítójelszóközééééhhnn,
  • a NAV honlapjáról elérhető webűrlapon,
  • levélben,
  • BEVTERVK formanyomtatványon,
  • telefonon, a 1819-es hívószámon,
  • személyesen, az ügyfélszolgálatokon.

Az elkészült tervezeteket a NAV tértivevényesen, április 30-áig küldi el postán az igénylőknek. Aki lecsúszik a március 18-ai határidőről, május 21-éig személyesen, a NAV ügyfélszolgálatain kérheti adóbevallási tervezetének nyomtatását.

Az szja 1+1 százalékának felajánlásáról ugyancsak az említett felületeken elektronikusan, és hagyományosan, papíron is lehet rendelkezni, május 21-éig. Az szja-bevallási tervezetek esetleges módosítására, illetve kiegészítésére is eddig van lehetőség.

Nemzeti Adó- és Vámhivatal

Kelet-budapesti Adó- és Vámigazgatósága

2024. február 15., csütörtök 08:56

Alkalmazottak trükkös bejelentése

Számos alkalommal indított eljárást a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) olyan foglalkoztatóknál, amelyeknél úgy tűnt, hogy az utólagos biztosítotti bejelentés valótlan munkaviszonyokat takar. Több esetben a bíróság is helybenhagyta a NAV biztosítási jogviszonyt törlő döntését.

2024. február 13., kedd 13:00

Benyújtható a bevallás az eÁFA-rendszerben

Az eÁFA-rendszerben  2024. február 1. óta akár webes felületen, akár gép-gép kapcsolaton keresztül is benyújtható az áfabevallás. Az adóhivatali adatokra épülő szolgáltatáscsomag minden vállalkozás számára előnyös megoldást kínál az adókötelezettség gyors és pontos teljesítésére. A korábbinál kevesebb adminisztráción túl képes kiszolgálni a vállalkozások ügyviteli rendszerének adatigényét a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) új, elektronikus áfarendszere.

Az eÁFA-szolgáltatásban elérhető adatok kiegészíthetők, és a rendszerbe az adózói döntések is beilleszthetők. A havi bevallók 2024. február 20-ig, a negyedévesek 2024. április 22-ig, az éves bevallók pedig 2025-ben nyújthatják be először bevallásukat az eÁFA-ban. A NAV, ahogy eddig is, úgy továbbra is számít a felhasználók észrevételeire, hogy a gyakorlatban felszínre kerülő igények alapján finomítsa az eÁFA szolgáltatásait.

Az eÁFA legfontosabb funkciói közé tartozik a forrásadatok letöltése, szerkesztése, a bevallás tervezetének elkészítése a webes felületen, a bevallás előellenőrzése és beadása, valamint a gép-gép kapcsolatot használók számára az adateltérésekre figyelmeztető üzenet. Az eÁFA-val a NAV sztenderd adókódokat vezetett be. Ezek és az ezeknek megfelelő beszédes adókódok meghatározzák a bizonylat tételeihez kötődő bevallási sorokat. Lényeges előny, hogy azoknak az áfaalanyoknak, akik a bevallásukat az eÁFA-ban intézik, nem kell M-lapon is adatot szolgáltatniuk.

Az eÁFA webes felületét azok használhatják, akik egy adott bevallási időszakban összesen 100 ezernél kevesebb számlát kezelnek, ennél több bizonylat esetén a rendszer használata gép-gép kapcsolaton keresztül biztosított. Természetesen utóbbi akkor is választható, ha a kezelt számlák darabszáma nem éri el a 100 ezret, de az adott vállalkozásnak ez a forma az előnyösebb.

A 2023. december 31. utáni adómegállapítási időszakokra február 1-jétől tehát háromfélképpen is beadható az áfabevallás: az eÁFA-ban gép-gép kapcsolaton keresztül, az eÁFA webes felületén, és ÁNYK-nyomtatványon. Ha valaki ugyanarra az időszakra több módon is beadja bevallását, a NAV az elsőként benyújtottat veszi figyelembe.

További részletek olvashatók honlapunkon, valamint az eÁFA-t bemutató rövid film is hasznos információkkal szolgál.

Nemzeti Adó- és Vámhivatal

Kelet-budapesti Adó- és Vámigazgatósága

2024. február 02., péntek 06:22

Ismét szolgálati kutyát keres a NAV!

2024. február 01., csütörtök 12:26

Súlyos összegekbe kerülhetnek a késve kiállított számlák

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) kockázatelemző rendszerén fennakadt az az ingatlan-bérbeadással és -üzemeltetéssel foglalkozó cég, amelynek az áfabevallása az Online Számla rendszer adataihoz képest kevesebb fizetendő adót tartalmazott.

Az áfabevalláshoz kapcsolódó számlákat, szerződéseket, teljesítésigazolási dokumentumokat bekérték és megvizsgáltak a revizorok, majd összevetették azokat az Online Számla rendszer adataival, és komoly ellentmondásokat állapítottak meg. Több olyan számlát is találtak, melyeket az adózó a bevallás benyújtása után bocsátott ki, és töltött fel az Online Számla rendszerbe, holott azok teljesítési időpontjai az adott bevallási időszakra vonatkoztak.

A revizorok jelzésére az adózó önellenőrzést nyújtott be, amiben több mint 6 millió forinttal több befizetendő adót tüntetett fel.

A számla szabályszerű kiállítására általános esetben 8 napot biztosít az áfatörvény, melyre azért is kell kiemelten figyelnie egy vállalkozásnak, mert a számlakibocsátási kötelezettség késedelmes teljesítése természetes személyek esetén akár számlánként kétszázezer, nem természetes személyek esetén akár számlánként félmillió forint mulasztási bírságot is maga után vonhat. 

Nemzeti Adó- és Vámhivatal

Kelet-budapesti Adó- és Vámigazgatósága

2024. január 31., szerda 12:08

Utalással is fizethető az egészségügyi szolgáltatási járulék

2024-ben havi 11 300 forintot kell fizetniük azoknak, akik nem biztosítottak és más módon sem jogosultak az egészségügyi ellátásra.

Pár kattintással elintézhető a befizetés online, a NAV Ügyfélportálján, illetve átutalással is kényelmesen rendezhető, ilyenkor a közlemény rovatban fel kell tüntetni annak az adóazonosító jelét, aki után a járulékot befizetik. Aki ragaszkodik a csekkhez, az a 1819-es számon hívható NAV Infóvonalon tud kérni. Az igényléshez az adóazonosító jelet kell megadni, a csekket a NAV a nyilvántartásában szereplő levelezési címre / tartózkodási helyre / lakóhelyre postázza.

A járulékot a 10032000-06055826 számú, NAV Egészségügyi szolgáltatási járulék beszedési számlára kell befizetni, mindig a következő hónap 12-éig, a januári kötelezettséget tehát február 12-éig. A járulék havi összege 11 300 forint, napi összege pedig – ha nem a teljes hónapra kell fizetni – 380 forint.

A járulékot azoknak kell megfizetniük, akik nem biztosítottak, azaz nincs munkaviszonyuk, nem egyéni vagy társas vállalkozók, nem biztosított őstermelők, nem kapnak álláskeresési támogatást és más módon sem jogosultak az egészségügyi ellátások igénybevételére. Például a nyugdíjasok, nappali tagozatos tanulók vagy hallgatók, a szociálisan rászorultak, a különféle anyasági ellátásban részesülők jogosultak az ellátásra, így nekik nem kell fizetniük. A biztosítottak és egészségügyi szolgáltatási járulékra más jogcímen jogosultak köréről részletes leírás a NAV honlapján, a 91. számú információs füzetben olvasható.

 

Nemzeti Adó- és Vámhivatal

Kelet-budapesti Adó- és Vámigazgatósága