NAV sajtóközlemény, folyamatosan frissülő aktualitások

2025. december 03., szerda 07:55

Újítás a NAV-nál: két kattintással bárki KOMA-s lehet

Már elérhető az Ügyfélportálon (ÜPO) a NAV újítása. Akinek nincs köztartozása és időben beadta a bevallásait is, két kattintással bekerülhet a Köztartozásmentes Adózói Adatbázisba (KOMA), amely jelentősen meggyorsíthatja az ügyintézést, amikor szükséges egy nullás igazolás, például az Otthon Start hitel igényléséhez.

Ügyfélportálra belépve, a felület legalján található a KOMA menüpont. Mindenkinek megéri kérni a felvételt. A KOMA-ban való szereplés ugyanis kiváltja a nullás adóigazolást a legtöbb eljárásban, ahol jogszabály írja elő a tartozásmentesség igazolását – legyen szó hitelfelvételről, pályázat benyújtásáról vagy állami támogatás igényléséről. Az adatbázisban szereplő adózók folyamatosan igazolhatják pénzügyi megbízhatóságukat, külön kérelem nélkül.

A NAV alkalmazása, az ÜPO nemcsak abban segít, hogy jelzi, ha a KOMA-ba kerüléshez valamelyik feltétel hiányzik, hanem elnavigál más, online adóhivatali szolgáltatás (például az ONYA) felé. Így sokkal könnyebb eljutni az adószámlához, rendezni a tartozást, illetve pótolni a hiányzó bevallást.

Jelenleg több mint 240 ezer adózó szerepel a KOMA-ban, ahová az kerülhet be, akinek nincs a NAV-nál nyilvántartott ötezer forintot meghaladó nettó adótartozása, és nincs 30 ezer forintot meghaladó, adótartozásnak nem minősülő köztartozása sem. Ezen túl az esedékes bevallási és befizetési kötelezettségének maradéktalanul is eleget kell tenni. Természetesen azok a cégek sem kerülhetnek be a KOMA-ba, amelyek végelszámolási, kényszertörlési, csőd vagy felszámolási eljárás alatt állnak.  

A törvény szerint a KOMA-ba a kérelem benyújtását követő hónap 10. napján veheti fel a NAV a kérelmezőket. Így azok, akik a feltételeknek megfelelve december 31-ig kettőt kattintanak az ÜPO-ban, már 2026. január 10-én komások lesznek.  

 Az Ügyfélportál új egyszerű és biztonságos online szolgáltatása Ügyfélkapu+ vagy DÁP azonosítással érhető el, így az adózók akár otthonról is intézhetik ügyeiket.

Nemzeti Adó- és Vámhivatal

Kelet-budapesti Adó- és Vámigazgatósága

2025. december 02., kedd 15:34

Érdemes kihasználni az önkéntes pénztári befizetések után járó adókedvezményt

Idén az önkéntes pénztári befizetések után járó adókedvezményt csaknem 1,1 millióan vették igénybe.  Aki még december 31-ig indít ilyen célú megtakarítást, az jövőre akár 280 ezer forintos összegű adójóváírással is számolhat.

Az idén benyújtott szja-bevallások adatai alapján érintettek összesen 70 milliárd forintnyi adót spóroltak meg, vagyis ennyivel növelték önkéntes pénztári megtakarításukat, hiszen a NAV az adókedvezmény összegét az érintettek pénztárban vezetett megtakarítási számlájára utalja át

Az adókedvezmény igénybevétele is rendkívül egyszerű, hiszen a NAV a kedvezmény igénybevételéhez szükséges sorokat is kitölti, az szja-bevallási tervezet még a pénztár, a befektetési szolgáltató és a biztosító számlaszámát is tartalmazza. Kizárólag a két vagy több pénztárba befizető magánszemélynek kell dönteni arról, hogyan osztja meg az adókedvezmény összegét. Azt érdemes kiválasztani, hogy melyik pénztárba utalja az adóhivatal a visszajáró adó összegét.

A befizetés után igénybe vehető az adókedvezmény, ami a befizetések 20 százaléka, de az önkéntes kölcsönös nyugdíjpénztári befizetésnél maximum egy évben 150 ezer forint, a nyugdíj-előtakarékossági számlánál legfeljebb 100 ezer (illetőleg 130 ezer), a nyugdíjbiztosítási szerződés esetén pedig 130 ezer forint a felső korlát. Ha valakinek több nyugdíj célú megtakarítása is van, akkor az adókedvezmény éves korlátja még magasabb: 280 ezer forint. 

Az adókedvezményt, azok a magánszemélyek, akik még idén kötnek ilyen szerződést, már a 2025-ről szóló szja-bevallásukban igénybe is vehetik.

 Nemzeti Adó- és Vámhivatal

Kelet-budapesti Adó- és Vámigazgatósága


2025. december 01., hétfő 08:00

Elindult a NAV karácsonyi ellenőrzéssorozata

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) megkezdte karácsonyi ellenőrzéssorozatát, amely az év végéig tart. Az adventi vásárokon, a piacokon, a fenyőfa árusító helyeken, a nagyobb bevásárlóközpontokban, illetve a vendéglátóknál és az ünnepi szolgáltatások nyújtóinál a revizorok kiemelten vizsgálják az adókötelezettségek teljesítését. Főként a számla- és nyugtaadást, az áruk eredetét, a foglalkoztatás szabályszerűségét ellenőrzik.

 Sokat kockáztat az a vállalkozás, amelyik nem tartja be a szabályokat. Ha valaki bevételét eltitkolva nem ad nyugtát vagy nem jelenti be alkalmazottját, a hivatal akár kétmillió forintos mulasztási bírságot is kiszabhat. Lényeges, hogy a bírság mértéke ugyanennyi lehet abban az esetben is, ha egy-egy napra segíti valaki – úgynevezett egyszerűsített foglalkoztatás keretében – a kereskedő vagy a vendéglátó munkáját, ilyenkor fontos, hogy nem valamikor a munkanap folyamán, hanem még a munkavégzés megkezdése előtt kell megtenni a bejelentést.  Arról, hogy szabályszerűen bejelentették-e, a munkavállaló maga is meggyőződhet: a NAV-Mobil applikációban a foglalkoztatási adatok egy-két kattintással ellenőrizhetők.

 Az a vállalkozó, akinél igazolatlan eredetű árut találnak az ellenőrök, az áru forgalmi értékének 40 százalékáig terjedő bírságra számíthat. Ennél a típusú jogsértésnél van bírságminimum is: a magánszemélyek, egyéni vállalkozók esetében legalább 200 ezer forint, cégeknél pedig legalább félmillió forint.

 A revizorok mellett a hivatal végrehajtási szakemberei is részt vesznek a karácsonyi akcióban. Súlyos jogsértés esetén, és ha a várható mulasztási bírság összegének megfizetése a NAV rendelkezésére álló adatok alapján kétséges, ideiglenes biztosítási intézkedés keretében a hivatal – a költségvetést megillető bevétel biztosítása érdekében – akár az árukészletet is lefoglalhatja.

A NAV ellenőrzéseivel nemcsak a költségvetési bevételek védelmét szolgálja, hanem támogatja a jogkövető vállalkozásokat is: fellép azokkal szemben, akik adóelkerüléssel, bevételeltitkolással tisztességtelen versenyelőnyre törekszenek.

Érdemes követni a NAV Adótraffipax-rovatát, ahol előre jelzi a hivatal, hol és milyen típusú ellenőrzések várhatóak a közeljövőben.

Nemzeti Adó- és Vámhivatal

Kelet-budapesti Adó- és Vámigazgatósága

2025. november 28., péntek 08:32

Levélben figyelmeztet a NAV az elmaradt szochóra

Osztalék, árfolyamnyereség, kamatjövedelem – ezek például azok a külön adózó jövedelmek, amelyeket az szja-bevallásban fel kell tüntetni, és amelyek után a szochót is meg kell fizetni. A NAV ma küldi ki figyelmeztető levelét azoknak, akik rosszul számoltak.  

A 2023-24-es szja-bevallások elemzésével azonosította a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) azokat az adózókat, akik külön adózó jövedelmeik után nem a jogszabályok szerint fizették meg a szociális hozzájárulási adót (szocho). Közülük ma kétszázan kapnak levelet, hogy számolják át, és ha kell, nyújtsanak be önellenőrzést az eSZJA-rendszerben.

A NAV a büntetés helyett ezúttal is csak felhívja a figyelmet a mulasztásra, és az értesítésben minden segítséget megad a helyes bevalláshoz. Ha az szja-bevallást valóban módosítani kell, segítséget nyújt az eSZJA praktikus önellenőrzés-támogató funkciója, ami az előzménybevallás adataiból automatikusan kiszámítja és kitölti az önellenőrzéses mezőket, illetve a fizetendő önellenőrzési pótlékot is kikalkulálja.

Ha tehát valakinek az elmúlt években volt külön adózó jövedelme, és a szochót nem jól számította ki, most gyorsan és egyszerűen rendezheti kötelezettségeit, és elkerülheti az ellenőrzést.

Nemzeti Adó- és Vámhivatal

Kelet-budapesti Adó- és Vámigazgatósága

2025. november 27., csütörtök 07:55

Könnyítés a biztosítási jogviszony bejelentésnél: számos pozitív változással jön a 08E

A T1041-es jogviszonybejelentő nyomtatvány január 1-jétől 08E névvel elérhető. Az új elnevezés nem véletlen: a bejelentés a 08-as járulékbevallás előzménye, így végre a nevében is megteremti azt a szoros kapcsolatot, ami a bejelentés és a bevallás között fennáll. Ez a NAV egyik legnépszerűbb nyomtatványa: évente 2,5 milliót is kitöltenek belőle a munkáltatók, a NAV ezért segít az átállásban, a nyomtatványkép és a kitöltési útmutató tervezete már elérhető a hivatal honlapján.

De nem csak a név változik, hanem számos könnyítés is életbe lép jövőre. Így többek között az új adatlap „évesítése” megszűnik, tehát nem készül minden januárban új űrlap. A 08E-vel így az évváltás miatti rendszeres fejlesztési és tesztelési feladatok is megszűnnek az adózók és a programfejlesztők oldalán is.

Egyszerűbbé válik a tartós megbízási jogviszonyban álló személyek bejelentése, ugyanis őket 2026. január 1-től nem kell hónapról hónapra be- és kijelenteni, elegendő egyszer a foglalkoztatás megkezdése előtt bejelenteni. 

További pozitív változás az is, hogy az egyéni vállalkozó jogviszony kezdetét már nem kell bejelenteni a 08E-n, mivel azt a NAV hivatalból megteszi az Egyéni Vállalkozók Nyilvántartása alapján.

A párhuzamos jogviszonyok megkülönböztetése is megoldódik a 08E-vel: egy új adat, az úgynevezett jogviszonysorszám bevezetésével ezek egyértelműen elkülöníthetők lesznek a bejelentéseken, megkönnyítve az azonosítást a nyilvántartásokban.

De még számos további kényelmi változást hoz az új adatlap, lekerültek róla például a címadatokra vonatkozó mezők, a NAV így nem kér el olyan adatokat az adózóktól, amik eleve a rendelkezésére állnak. Kevesebb lesz az ikszelnivaló is, eltűnnek a már feleslegessé vált nyilatkozatok (például Covid), a megmaradók pedig egy helyre kerülnek az űrlapon.

A mezőazonosítókkal ellátott nyomtatványkép és a kitöltési útmutató tervezete már elérhető a NAV honlapján, így az adózók és a szoftverfejlesztők is felkészülhetnek a változásokra.

Nemzeti Adó- és Vámhivatal

Kelet-budapesti Adó- és Vámigazgatósága

2025. november 26., szerda 08:21

Összehangolt hatósági razzia a Nagybani Piac közelében

A NAV a társhatóságokkal összehangolt akcióban csapott le egy szervezetten működő, külföldi áruszállítói hálózatra, amely több tonnányi diót, szőlőt, narancsot, mandarint és egyéb ellenőrizetlen mezőgazdasági terméket próbált értékesíteni a Nagybani Piac közelében található parkoló területén.

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) folyamatos jelenléttel tartja fenn a rendet – nemcsak a piacon, hanem a környező parkolókban is.  Ezúttal az álfallal leválasztott „csempészrekesszel” rendelkező teherautókat a vevők helyett az adóhivatal revizorai, valamint a rendőrség és a Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH) munkatársai fogadták a nagybani piac közeli nagyáruház parkolójában.

A többségében román állampolgárságú személyek jellemzően lengyel rendszámú, csempészraktérrel kibővített teherautókkal érkeztek. A mintegy 6 tonna dió, 2,5 tonna szőlő, valamint több mázsa egyéb zöldség és gyümölcs eredetét jellemzően semmilyen dokumentummal nem tudták igazolni.

Az igazolatlan eredetű áruval nagyüzemben seftelő adózók súlyos szankcióval számolhatnak, a bírság mértéke ugyanis az igazolatlan eredetű áru piaci értékének 40 százaléka is lehet.

Csak a NAV által kiszabott mulasztási bírság összege meghaladhatja a 10 millió forintot. Mindezeken túl az   intézkedés során a rendőrök helyszíni bírságot szabtak ki, az NKFH munkatársai pedig valamennyi ügyben eljárást indítottak az áru nyomonkövethetőségének és megfelelő jelölésének hiánya miatt.

Az összehangolt fellépés jól mutatja, hogy következetes jelenlétükkel a hatóságok továbbra is kiemelt figyelmet fordítanak az illegális kereskedelem visszaszorítására, az ellenőrizetlen eredetű élelmiszerek kiszűrésére és a tisztességes piaci verseny biztosítására.

Nemzeti Adó- és Vámhivatal

Kelet-budapesti Adó- és Vámigazgatósága

2025. november 24., hétfő 10:49

Tesztelési forgatókönyv e-pénztárgép-forgalmazóknak

A NAV bizonylattesztelési forgatókönyvet tett közzé, hogy segítse az e-pénztárgép fejlesztőket, forgalmazókat. A forgalmazási engedélyhez szükséges vizsgálaton az e-pénztárgépnek egy előre megadott feladatsor szerint kell bizonylatokat kiállítana, ami alapján a NAV ellenőrzi, hogy az eszköz megfelel-e a követelményeknek.

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) az e-pénztárgépek engedélyezésekor típusvizsgálatot végez, vagyis ellenőrzi, hogy az adott eszköz megfelel-e a jogszabályi feltételeknek és a fejlesztői dokumentációnak.

A most publikált tesztelési forgatókönyv azt a konkrét bizonylatlistát tartalmazza, amit a típusvizsgálat alkalmával az engedélyezés alatt álló e-pénztárgépnek ki kell állítania. A forgatókönyv tartalma időről időre bővül, változik, a folyamatban lévő engedélyezési eljárásokban mindig a legfrissebb verziót kell használni. Ugyanakkor azt is fontos tudni, hogy a NAV a típusvizsgálaton nem kizárólag a forgatókönyvben rögzített eseteket vizsgálhatja.

A forgatókönyv célja, hogy az e-pénztárgépek bizonylatolási és működési követelményeit az engedélyező hatóság egy egységes, transzparens feladatsor és szempontrendszer alapján vizsgálja, amely valamennyi forgalmazó számára elérhető, megismerhető.

E-pénztárgépet, hasonlóan az online számlázóprogramokhoz, bárki fejleszthet, aki megfelel a rendszer fejlesztői dokumentációjában meghatározott követelménynek, és benyújtja a forgalmazási engedélyre vonatkozó kérelmet a NAV-hoz. Az adóhatóság szigorúan ellenőrzi az e-nyugta kiállításának és nyugtatárba küldésének folyamatát, ha a feltételek teljesülnek, kiadja az engedélyt a forgalmazásra.

A jelenleg papírnyugtázó kisvállalkozásoknak ugyan nem kötelező, de érdemes áttérni az új típusú – a NAV által engedélyezett – pénztárgépre történő átállást. Azon túl, hogy a nyugtatömb elhagyásával komolyabb összeg spórolható meg, az e-pénztárgép mellett szól az is, hogy az azt használó vállalkozás mentesül a bizonylatmegőrzési kötelezettség alól. Azt ugyanis átvállalja az úgynevezett nyugtatár, amely tíz évig tárolja a beérkezett adatokat. 

A jelenleg online pénztárgép használatára kötelezett vállalkozások – például kiskereskedelmi üzletek, éttermek, szálláshelyek, taxisok, plasztikai sebészek, gyógyszertárak, masszőrök, konditermek, akik összességében több mint 200 ezer online pénztárgépet működtetnek – továbbra is használhatnak online pénztárgépet, vagy választhatják a hardveralapú e-pénztárgépet. Az online pénztárgépek – biztosítva a zökkenőmentes átállást – egészen 2028. július 1-ig használhatók.

 A tesztelési forgatókönyv a NAV honlapján érhető el.

Nemzeti Adó- és Vámhivatal

Kelet-budapesti Adó- és Vámigazgatósága

2025. november 24., hétfő 08:39

Indul a ViDA-konzultáció: NAV és vállalkozások együtt az áfadigitalizációban

Szakmai észrevételeket és javaslatokat vár 2026. január 20-ig közösen kidolgozott e-számla koncepciójára a Nemzetgazdasági Minisztérium és a Nemzeti Adó- és Vámhivatal. Az uniós számlázás és adatszolgáltatás radikális megújítására már most lehet és érdemes is készülni, a hazai megvalósításról készült részletes tervről most bárki elmondhatja a véleményét. A koncepció már elérhető a NAV honlapján.

2025. április 14-én lépett hatályba az Áfa a digitális korban, vagyis a VAT in the Digital Age (ViDA) elnevezésű uniós jogszabálycsomag, amely legkésőbb 2030-ig gyökeresen átalakítja a számlázás és az elektronikus adatszolgáltatás szabályait, az áfaadminisztráció digitalizációjának új korszakát megnyitva Európában. 

A ViDA-csomag fő célja az áfacsalások visszaszorítása és a gazdaság digitalizációjának előmozdítása. A hazai megvalósítás koncepciójának kidolgozása hónapok óta zajlik.

A magyarországi megvalósítás a számlázás és az adatszolgáltatás teljes megújítását jelenti, ahol a számlák nem pusztán bizonylatok, hanem az adóhatóság és a vállalkozások közötti valós idejű adatkapcsolat eszközei lesznek. A rendszer nemcsak az eladói, hanem a vevői oldalon is elősegíti a számlázási, befogadási és feldolgozási folyamatok automatizálását, valamint az ezekre épülő új, hatékonyabb üzleti és adózási folyamatok kialakítását. A koncepció része a Peppol Networkhöz való csatlakozás lehetősége is, amely nemzetközi szinten biztosít egységes, interoperábilis adatkapcsolatot a vállalkozások között, valamint a vállalkozások és az adóhatóságok között.

A NAV elkötelezett, hogy a ViDA-csomag bevezetésével olyan új digitális szolgáltatásokat nyújtson, amelyek egyszerűsítik az elektronikus számlázásra való átállást és támogatják az adózók mindennapi működését. A most véleményezhető koncepció a felkészülést segíti, érdemes már most megismerni, és figyelembe venni, például a vállalatok számviteli rendszereinek, illetve a könyvelőprogramok átalakításának tervezésénél.

A NAV honlapján elérhető koncepcióval kapcsolatos észrevételeket, javaslatokat legkésőbb 2026. január 20-ig lehet elküldeni a vida_tsi@nav.gov.hu e-mail-címre.

Nemzeti Adó- és Vámhivatal

Kelet-budapesti Adó- és Vámigazgatósága

2025. november 20., csütörtök 08:05

Nyugdíj melletti munka: nincs se tb, se szocho

A nyugdíj melletti munkavégzés ma már nemcsak egy rugalmas munkerőpiaci megoldás, hanem anyagilag is kifejezetten megéri foglalkozatottnak és foglalkoztatónak egyaránt. A nyugdíj melletti munkára vonatkozó kedvező szabályok a munkavállaló és a munkáltató számára is előnyös feltételeket teremtenek: a nyugdíjasnak kevesebb levonással kell számolnia, és munkáltatója is alacsonyabb bérköltséggel foglalkoztathatja. A részletekről egy tájékoztatót tett közzé ma a NAV.

A nyugdíjas foglalkoztatottak, munkavállalók kedvezőbben adóznak. A saját jogú nyugdíjasok jövedelmük után, függetlenül attól, hogy milyen foglalkoztatási formában dolgoznak, nem fizetnek tb-járulékot.

De nem csak a nyugdíjas munkavállalóra (megbízottra) vonatkoznak a könnyítések: a munkáltató sem fizet szochót a nyugdíjas munkaviszonyból, megbízási jogviszonyából származó jövedelme után.

Ennek a gyakorlatban az az eredménye, hogy a munkavállalónál és a munkáltatónál is több pénz marad, a nyugdíjas jövedelméből a 15 százalékos személyi jövedelemadón kívül nem kell levonni semmit, és a munkáltató is jóval olcsóbban foglalkoztathat tapasztalt, nyugdíjas szakembert. Érdemes tisztában lenni a kedvezményekkel, mert mindkét oldalon jelentős költség takarítható meg ebben a felállásban.

A NAV tájékoztatója a nyugdíj melletti munka jövedelmének adózásáról itt érhető el.

Nemzeti Adó- és Vámhivatal

Kelet-budapesti Adó- és Vámigazgatósága

2025. november 19., szerda 09:09

Holnapig kell bevallani és befizetni a globális minimumadó előlegét

A multinacionális vállalatcsoport vagy a nagyméretű belföldi vállalatcsoport belföldi csoporttagjaira vonatkozó, elismert belföldi kiegészítő adó előlegét november 20-áig kell bevallani és megfizetni. A NAV segít: érdemes felkeresni a honlapján a kitöltéssel kapcsolatos legfontosabb információkat összegyűjtő kérdés-választ.

A 24GLBADO jelű bevallás az Online Nyomtatványkitöltő Alkalmazásban (ONYA) érhető el.

A NAV több módon is segít: a felkészüléshez már korábban közzétette a bevallás tervezetét, a hozzá tartozó kitöltési útmutatót, valamint az XML-fájlok előkészítését támogató dokumentumot, hogy a szervezetek előre megismerjék a kitöltendő mezőket, és felkészítsék rendszereiket, könyvelésüket a szükséges adatok összegyűjtésére.

A hivatal közvetlen tájékoztatást is nyújt a honlapján. A GLBADO GYIK a kitöltéshez kapcsolódó, leggyakrabban felmerülő kérdéseket értelmezi és tárgyalja, részletes útmutatást adva az adó bevallásához és megfizetéséhez. A kérdés-válaszok itt érhetőek el.

A 24GLBADO benyújtásának határideje 2025. november 20. Könnyebbséget jelent az érintetteknek, hogy az előlegbevallást az ONYA-felületen keresztül kell beadni. A nyomtatvány nemzetközi érintettségére tekintettel, az elektronikus űrlap magyar és angol nyelvű, valamint a kitöltési útmutató is két nyelven áll rendelkezésre.

Nemzeti Adó- és Vámhivatal
Kelet-budapesti Adó- és Vámigazgatósága