NAV sajtóközlemény, folyamatosan frissülő aktualitások

2025. október 21., kedd 15:17

Őszi ellenőrzések: országos akciósorozat indul

Nem éri meg szabályt szegni Halloween és a Mindenszentek idején sem: a NAV revizorai ebben időszakban fokozottan vizsgálják a koszorú- és virágárusokat, jelmezkölcsönzőket, valamint mindenkit, aki szezonális termékekkel kereskedik. Az ellenőrzések országszerte várhatóak.

Az adóellenőrök elsősorban a nyugta- és számlaadást, az online pénztárgépek szabályszerű üzemeltetését, az alkalmazottak bejelentését, valamint a forgalmazott áruk eredetét vizsgálják ezeknél a vállalkozásoknál.

Ha valaki nem tartja be az előírásokat és nem ad nyugtát vagy nem jelenti be alkalmazottját, a hivatal akár 2 millió forintos bírságot is kiszabhat; igazolatlan eredetű árunál egymillió forint a büntetés maximuma. Mindemellett – a mulasztási bírságon kívül – tizenkét nyitvatartási napra is lezárhatja a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) a vállalkozás üzletét is.

Speciális szabályok vonatkoznak a kedvezményes adózási módot választókra, ezért a katásoknak és a kivásoknak sem éri meg kockáztatni. Elesnek ugyanis a kedvezményes adózási módtól, ha a három legsúlyosabb adóügyi jogsértés (nyugtaadás vagy alkalmazotti bejelentés elmulasztása, igazolatlan áru) elkövetéséért állapít meg terhükre mulasztási bírságot a NAV. Az átalányadózásra való jogosultság is megszűnik, ha a vállalkozó elmulasztja nyugtaadási kötelezettségét.

A súlyosan mulasztók mindezek mellett még utólagos adóellenőrzésre is számíthatnak. Nekik a jegyzőkönyv átvétele után érdemes a lehető leggyorsabban ellenőrizni bevallásaikat és a fizetendő adót, a revízió megkezdéséig ugyanis még önellenőrizhetők az esetleg korábban be nem vallott tételek.

A NAV ellenőrzéseivel nemcsak a költségvetési bevételek védelmét szolgálja, hanem támogatja a jogkövető vállalkozásokat is: fellép azokkal szemben, akik adóelkerüléssel, bevételeltitkolással tisztességtelen versenyelőnyre törekszenek.

Érdemes követni a NAV Adótraffipax-rovatát, ahol előre jelzi a hivatal, hol és milyen típusú ellenőrzések várhatóak a közeljövőben.

Nemzeti Adó- és Vámhivatal

Kelet-budapesti Adó- és Vámigazgatósága

2025. október 20., hétfő 10:22

Adózás új pályán: MI, adat és technológia az idei Adókonzultáción

A digitális gazdaság átalakítja az adózás szabályait, a mesterséges intelligencia pedig új elvárásokat, de új lehetőségeket is teremt a vállalatok, könyvelők és pénzügyi szakemberek számára. A NAV idén ősszel ismét összehívja a Nemzeti Adókonzultációt, Magyarország legnagyobb szakmai adótalálkozóját, ahol a jövő adózásáról nem elméletben, hanem a gyakorlat nyelvén lesz szó. Október 30-án a budapesti Marriottban az adatokra épülő adóztatás és a mesterséges intelligencia témaköre áll a középpontban.

Az idei fórum nem csupán új szabályokról ad tájékoztatást, hanem arról is, hogyan változik az adóhatóság szerepe a digitális ökoszisztémában. A NAV már nem csak ellenőrző hivatal, hanem digitális szolgáltató – olyan partner, amely valós idejű adatokkal, automatizált rendszerekkel és online platformokkal támogatja a vállalkozásokat a megfelelésben. A konzultáción szó lesz az eÁFA továbbfejlesztéséről, az EMAP-pilot újdonságairól, az adategyeztetések első tapasztalatairól, valamint a NAV kis- és középvállalkozásokat segítő online szolgáltatásairól. De az igazi kérdés a szemléletváltás: képesek-e a szereplők a bizalmi alapú, adatvezérelt együttműködésre?

Külön szekciók vizsgálják majd az AI adózási felhasználását – nemcsak technológiai oldalról, hanem etikai és munkahelyi dimenzióból is. Milyen feladatokat vehet át egy algoritmus, és hol marad nélkülözhetetlen a humán döntés? Hogyan készülhetnek fel a pénzügyi osztályok az AI-auditokra? A résztvevők betekintést kapnak a NAV kockázatelemzési módszereibe és a HEDI-projekt kulisszatitkaiba, amely új szintre emeli a helyszíni ellenőrzések digitalizációját.

Külön figyelmet kapnak a CFO-kat és vállalati döntéshozókat érintő stratégiai témák: a ViDA-kötelezettségek, az e-számlázási környezet változásai, az ERP-integrációk, valamint az a kérdés, miként válhatnak az adatokból üzleti előnyök. Az ESG és az adóadatok összekapcsolása például nem csupán megfelelési kérdés többé, hanem reputációs és finanszírozási tényező is – erről első kézből hallhatnak a résztvevők.

Az élő demózónában a résztvevők testközelből próbálhatják ki a NAV legújabb digitális fejlesztéseit – az eÁFA-tól és az eNyugtától az AI-alapú ellenőrzési megoldásokig. Itt nem csak bemutatók várják őket, hanem valódi interakció: gyakorlati kérdésekkel, valós helyzetekkel és fejlesztői visszajelzésekkel találkozhatnak, első kézből tapasztalva meg, hogyan működnek a jövő adózási eszközei.

A Nemzeti Adókonzultáció idén is találkozási pont lesz azok számára, akik nem csak követni, hanem alakítani szeretnék az adórendszer jövőjét. Több száz szakember – könyvelők, adótanácsadók, vállalatvezetők, érdekképviseletek és IT-fejlesztők – gyűlnek egy helyre, hogy párbeszédet folytassanak a NAV-val. Az esemény egyszerre szakmai műhely, stratégiai iránytű és kapcsolatépítési fórum.

Nemzeti Adó- és Vámhivatal

Kelet-budapesti Adó- és Vámigazgatósága

2025. október 17., péntek 08:39

Figyeljen az internetes csalókra - hamis vámokmányokkal csaltak ki milliókat!

Internetes csalásra figyelmeztet a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV): fiktív vámokmánnyal tévesztettek meg egy ügyfelet, akit mintegy 20 millió forinttal károsítottak meg az online térben, áruja soha nem érkezett meg Magyarországra.

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) egyik igazgatóságán egy hölgy jelent meg, hogy átvegye az interneten, külföldről rendelt áruját. A bemutatott „vámkezelési bizonyítvány” azonban első pillantásra is gyanúsnak bizonyult – a pénzügyőrök számára a dokumentum formátuma ismeretlen volt, és tartalmából is kitűnt, hogy csalók kreálták.

A csalók kamu oldalakkal vezették végig a vevőt a rendelés és fizetés folyamatán: rendszeres e-mailekkel, szállítási információkkal, csomagkövetéssel tették hitelessé az ügyletet. A „vámokmány” azonban teljes egészében fiktív volt: egy nem létező vámszerv nevében, feltűnően rossz magyarsággal, pontatlanul állították ki. A dokumentum sem formailag, sem tartalmilag nem hasonlított a NAV által kibocsátott iratokra.

Az ilyen esetek azonban megelőzhetők. A csalók által küldött e-mailek, sms-ek, sőt, a hamis iratok is gyakran árulkodnak magyartalan megfogalmazásukkal, helytelen hivatkozásaikkal. Ha valaki bizonytalan egy vámfizetési értesítés, felszólítás vagy bármilyen NAV-dokumentum hitelességében, minden esetben érdemes először a NAV hivatalos honlapján tájékozódnia.

Itt megtalálhatók a NAV-igazgatóságok elérhetőségei, ha kétség merül fel, javasolt felvenni a kapcsolatot az iratot küldő NAV-szervvel vagy ügyintézővel.

Ne dőljenek be a csalóknak! A NAV soha nem kér előre utalást magánszemélytől, és nem küld fizetési felhívást e-mailben vagy üzenetben.

Nemzeti Adó- és Vámhivatal

Kelet-budapesti Adó- és Vámigazgatósága

2025. október 15., szerda 09:57

Önellenőrzési pótlék és kompenzációs felár: két új témában kezdeményezett adategyeztetéseket a NAV

A NAV újabb célzott eljárásokat indított, ezúttal két adózói körben. Megkeresést kaptak azok az adózók, akik idén adtak be önellenőrzést, de az ehhez kapcsolódó pótlékot rosszul számolták ki. Illetve azok a felvásárlók, akik őstermelőktől szereztek be mezőgazdasági termékeket, és áfabevallásukban megtéríttették a kompenzációs felárat, de járulékbevallásaikban nem tüntették fel a kifizetést.

2025. október 14., kedd 15:17

Hitelfelvételnél segít a KOMA! Nullás igazolás helyett: kérje felvételét a NAV köztartozásmentes adatbázisába!

Számos élethelyzetben lehet szükség nullás igazolásra, például hitelfelvételnél, személyi kölcsön vagy épp egyes állami támogatások igénylésénél. A köztartozásmentesség azonban egyszerűbben is igazolható, ha valaki kéri felvételét a NAV Köztartozásmentes Adózói Adatbázisába (KOMA). Az adatbázisban szereplés kiváltja a nullás igazolást a legtöbb esetben, elfogadható például az Otthon Start hitel igényléséhez is.

Jelenleg mintegy 240 ezren szerepelnek a Nemzeti adó- és Vámhivatal (NAV) Köztartozásmentes Adózói Adatbázisában (KOMA), ők bármikor, külön kérelem nélkül, gyakorlatilag folyamatosan tudják igazolni, hogy nincs tartozásuk, illetve valamennyi bevallási és befizetési kötelezettségüknek eleget tettek.

Az adatbázisba akár online is kérheti felvételét, aki megfelel a köztartozásmentesség feltételeinek, ehhez a KOMA-kérelmet kell benyújtania az Online Nyomtatványkitöltő Alkalmazásban (ONYA). Ha a NAV mindent rendben talál, a kérelem benyújtását követő hónap 10-én felveszi az adatbázisba, ahol mindaddig szerepelhet, amíg megfelel a jogszabályban meghatározott feltételeknek – ezt a NAV mindig a hónap utolsó napjára vonatkozóan vizsgálja.

A hitelkérelmek egyszerűbb, személyes ügyintézés nélküli benyújtását egy másik NAV-fejlesztés is segíti: a NAV Ügyfélportáljáról hitelesített online keresetkimutatás is kérhető. A kimutatás hitelesen tanúsítja a lekérdező magánszemély jövedelem- és járulékadatait 12 hónapra visszamenőleg, a munkáltató, illetve kifizető bevallásai alapján. A NAV-aláírással ellátott pdf-dokumentum néhány gombnyomással lekérhető, és tovább is küldhető a hitelintézeteknek.

Az egyszerű és biztonságos online NAV-szolgáltatások Ügyfélkapu+- vagy DÁP-hozzáféréssel érhetők el. Aki otthona kényelméből intézné adóügyeit, például a gépjárműadót, az szja-bevallást vagy akár az adóelőleg-nyilatkozatot, érdemes regisztrálnia.

Nemzeti Adó- és Vámhivatal

Kelet-budapesti Adó- és Vámigazgatósága

2025. október 13., hétfő 12:16

Nem éri meg titkolózni – A NAV fokozott szigorral vizsgálja a veszteséges vállalkozásokat

Fokozott szigorra számíthatnak a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) részéről azok a cégek, amelyek évek óta veszteséget mutatnak ki működésük során. Az ellenőrzések tapasztalatai szerint ezeknél a cégeknél a veszteség gyakran nem valós, hanem abból ered, hogy a bevétel egy részét eltitkolják: az értékesítésekről nem állítanak ki számlát vagy nyugtát. Ez a gyakorlat nemcsak az állami költségvetést károsítja, hanem tisztességtelen versenyhelyzetet teremt a jogkövető vállalkozásokkal szemben is. A NAV ezért kiemelt figyelmet fordít az ilyen esetek feltárására.

A hivatal a vizsgálatok során széles körű adatvagyont használ, többek között számlaadatokat, gazdasági mutatókat, valamint más adózók összehasonlító adatait. Ha a bevallott adatok és a valós teljesítmény között ellentmondás mutatkozik, a revizorok becsléssel állapítják meg az adóalapot – ilyenkor az eltérések bizonyítása már az adózóra hárul.

Nemrég két cég – egy virágbolt üzemeltetője és egy villamossági termékeket forgalmazó kereskedő – került a NAV látóterébe. Az ellenőrzés során bebizonyosodott, hogy a kimutatott veszteségük nem felelt meg a valóságnak, bevételeik egy részét eltitkolták. A revizorok már az eljárás kezdetén ideiglenes biztosítási intézkedést rendeltek el a költségvetési érdekek védelmében.

A titkolózás súlyos következményekkel járhat: ha bizonyítást nyer az eltitkolt bevétel, az adóhiány kétszeresének megfelelő, azaz 200 százalékos adóbírságot szab ki a NAV.

A vizsgált ügyekben a vállalkozások végül elfogadták a feltárt tényeket, lemondtak a fellebbezés lehetőségéről, és összesen több mint 12 millió forintot fizettek be a költségvetésbe.

Nemzeti Adó- és Vámhivatal

Kelet-budapesti Adó- és Vámigazgatósága

2025. október 10., péntek 10:24

Újabb segítség a háromgyermekes anyák kedvezményéhez

Október 1-jétől él a háromgyermekes anyák adókedvezménye.  Az elmúlt időszak leggyakrabban feltett kérdéseit összegyűjtve a NAV most újabb segítséget nyújt a kedvezmény érvényesítéséhez. Az adóhivatal ma tett közzé a honlapján egy tájékoztatót (Gyakran ismételt kérdések), amely egyértelmű, hasznos és gyakorlati információkat ad a kedvezményezetteknek.

Októbertől benyújtható az adóelőleg-nyilatkozat a három gyermeket nevelő anyák szja-mentességére, nekik ugyanis október 1-től nem kell személyi jövedelemadót fizetniük a munkával megszerzett jövedelmeik után.

A kedvezmény érvényesítésével kapcsolatban felmerülő minden lényeges kérdésre megtalálják a választ az édesanyák a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) honlapján. Az ügyfélszolgálatra érkezett kérdések alapján állította össze az adóhivatal a most közzétett harminc kérdés-választ, melyek minden szükséges információt megadnak az érdeklődőknek.

A kedvezmény minden édesanyának jár, aki vér szerinti vagy örökbefogadó szülőként legalább három gyermek után jogosult, vagy legalább 12 éven át jogosult volt családi pótlékra. A kedvezmény tehát akár felnőtt gyerekek után is igénybe vehető. A kedvezmény érvényesíthető egy összegben a jövő évi adóbevallásban, vagy akár már év közben is, ehhez vagy a munkáltatónál vagy online a NAV-nál az ONYA-ban lehet nyilatkozni, így a kedvezmény már az októberre vonatkozó, november elején érkező fizetésben megjelenhet.

Online már több mint negyvenezren kérték a háromgyerekes anyák kedvezményét, és a NAV továbbra is minden lehetőséget megragad, hogy a segítse a kedvezmény igénybevételét. Korábban csaknem félmillió munkáltató figyelmét hívta fel a legfontosabb teendőkre, most a nyilatkozatot kitöltőknek kínál hasznos információkat.

Gyakran ismételt kérdések a NAV-honlapon az alábbi linken érhető el:

Kérdések és válaszok - Nemzeti Adó- és Vámhivatal

Nemzeti Adó- és Vámhivatal

Kelet-budapesti Adó- és Vámigazgatósága

2025. október 09., csütörtök 10:42

NAV-MKIK: közös cél az egyszerűbb adózás és a személyre szabott szolgáltatások

A NAV és az MKIK együttműködése új szintre lépett: a közös munka célja, hogy a hazai vállalkozások minél szélesebb köre megismerje azokat az online megoldásokat, amelyek egyszerűbbé, biztonságosabbá és gyorsabbá teszik az adózási folyamatokat, ezáltal csökkentve az adminisztratív terheket és erősítve a jogkövetést. A két szervezet most közös előadás-sorozatot indít a NAV digitális szolgáltatásainak bemutatására és népszerűsítésére.

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) és a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) között létrejött együttműködési megállapodás a vállalkozások adminisztrációs terhének csökkentését tűzte ki célul. A megállapodás alapja a mesterséges intelligencia és az egyéb digitális technológiák adaptációjának támogatása, valamint az adat-visszacsatolás erősítése. A cél, hogy az adat ne teher, hanem érték legyen a vállalkozások számára.

Az együttműködés egyik kézzelfogható eredménye az október 15-én induló országos előadássorozat, amely hibrid formában – személyes és online részvételi lehetőséggel – várja a vállalkozásokat, könyvelőket és szakmai érdeklődőket. Az eseménysorozat első állomásán az adóhivatal szakértői a NAV Ügyfélportál (ÜPO), a gép-gép kapcsolatot biztosító M2M-rendszer, valamint az Online Nyomtatványkitöltő Alkalmazás (ONYA) gyakorlati használatát mutatják be. Az előadások közben a résztvevők online kérdőíven keresztül oszthatják meg tapasztalataikat és javaslataikat a NAV szakértőivel. A részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött, amit az BKIK honlapján lehet megtenni:

https://bkik.hu/esemenyek/minden-esemeny/az-mkik-nav-orszagos-eloadassorozatanak-elso-allomasa

Az őszi időszakban további, vállalkozásokat érintő témák is napirendre kerülnek. Októberben és novemberben a NAV munkatársai több alkalommal tartanak tájékoztatókat olyan területekről, mint az eÁFA webes felülete, az online számlázás és eNyugta, valamint az egyszerűsített foglalkoztatás, illetve a kiva és az átalányadó.

A BKIK székházában, valamint a területi kamaráknál zajló rendezvények és programok azt a célt szolgálják, hogy a vállalkozók gyakorlati tudást és azonnal alkalmazható ismereteket kapjanak a digitális ügyintézésről. A kamarai hálózat közreműködésével a NAV üzenetei – a legfrissebb tájékoztatók, kalkulátorok, segédletek és online útmutatók – a legszélesebb vállalkozói körhöz juthatnak el.

A NAV számára kiemelt értéket jelent, hogy az MKIK – országos lefedettségével és vállalkozói kapcsolatrendszerével – aktív szerepet vállal az adózási ismeretek terjesztésében. A két szervezet együttműködése egyaránt szolgálja a vállalkozások érdekeit és a magyar gazdaság versenyképességét: minél többen ismerik és használják a digitális adózási megoldásokat, annál átláthatóbb, egyszerűbb és hatékonyabb lehet az adózás, ami hozzájárul a gazdaság további fehéredéséhez is.

Nemzeti Adó- és Vámhivatal

Kelet-budapesti Adó- és Vámigazgatósága

2025. október 06., hétfő 10:38

A lakáseladásnál az adóügyi szabályokra is érdemes odafigyelni

A lakáseladásnál két fontos adóügyi szabályt érdemes szem előtt tartani. A NAV a fizetendő illetéket az ingatlan forgalmi értéke alapján állapítja meg, és ha valaki a nagy értékű bútorokat a lakástól elkülönítve adja el, akkor számolhat azzal, hogy az ingóságok után 15 százalék szja-t is fizetnie kell.

NAV az illetéket az ingatlan forgalmi értéke – jellemzően összehasonlító értékadatok - alapján állapítja meg, ami nem feltétlenül egyezik meg a szerződés szerinti értékkel. Az adóhivatal összehasonlító helyszíni szemlét is tarthat, külső szakértőt is bevonhat, de felhasználhatja az ingatlan energiatanúsítványában foglalt adatokat.  

A lakás és a nagy értékű bútorok külön-külön eladása esetén is érdemes figyelni az adózási szabályokra. Amikor egy magánszemély egy bútorozott lakást értékesít, és az adásvételi szerződésben külön meghatározza a bútorok, illetve más ingóságok értékét, vagy külön szerződést köt az ingatlanra és külön a bútorokra, akkor a bútorok eladása ingó értékesítésként adóköteles lehet. Az ingóságok értékesítéséből származó jövedelem után 15 százalék személyi jövedelemadót kell megállapítani és fizetni a következő évi szja-bevalláskor, május 20-áig.

Kedvező szabály, hogy az adót csak akkor kell megfizetni, ha az eladás évében az ingóságokból származó összes bevétel meghaladja a 600 ezer forintot. Az értékhatár átlépésekor ebből az összegből le kell vonni az igazolható költségeket, például az eladott ingóság eredeti vételárát vagy az eladással kapcsolatos kiadásokat, és az így megkapott jövedelem után kell a 15 százalékos szja-t megfizetni, azt is csak a 200 000 forint fölötti jövedelemrész után.

Az ingó értékesítés adózásáról minden fontos információ megtalálható a Nemzeti Adó- és Vámhivatal tájékoztató füzetében.

            Nemzeti Adó- és Vámhivatal

Kelet-budapesti Adó- és Vámigazgatósága

2025. október 03., péntek 09:27

A NAV fellépett a SZÉP-kártyás visszaélések ellen

SZÉP-kártyás elfogadóhelyek mögé bújva folytatott illegális pénzváltást az a csoport, akiket a NAV ellenőrei buktattak le. A „vállalkozás” jogsértő módon több mint 202 millió forintnyi SZÉP-kártyás összeget váltott át készpénzre.

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) ellenőrei az interneten, a közösségimédia-felületein is vizsgálják a lehetséges adóelkerülő tevékenységeket. Egy ilyen előzetes elemzés vezette az ellenőröket egy közösségi médiás, egy több mint hatezer tagból álló privát csoporthoz, amelyben 20 százalékos jutalékért ígérték SZÉP-kártyás összegek készpénzre váltását.

A NAV Heves vármegyei revizorai regisztráltak a csoportba és felvették a kapcsolatot a kamuprofil mögé bújt hirdetővel. Az ellenőrök is a szokásos ajánlatot kapták: a SZÉP-kártyájukon lévő összeget a csoport létrehozói 20 százalékos jutalék levonása után készpénzre váltják. A kapcsolatfelvétel után 50 000 forint váltásában állapodtak meg a hirdetővel, és személyes találkozót beszéltek meg. Az egyeztetésen kiderült az is, hogy egy szálláshely lesz a SZÉP-kártyás kifizetés kedvezményezettje, így már sikerült beazonosítani a pénzváltó kamuprofil mögötti valós szereplőket.

A találkozó létrejött, az ellenőrök a vizsgálat során kiderítették, hogy a csoportot többen működtették közösen, a pénzváltásból származó bevételen pedig osztoztak. Az online számlaadatok alapján az adózók közel kétezer olyan számlát állítottak ki, melyeken feltüntetett szolgáltatások valójában nem valósultak meg, ezzel összesen közel 44 millió forint jutalékot realizáltak. A Facebook-csoport ügyfelei a vizsgált időszakban összesen 202 millió forint SZÉP-kártyás összeget váltottak készpénzre.

Az adóhivatali eljárás folyamatban van, az illegális pénzváltoknak a mulasztási bírság, valamint az eltitkolt bevételeik után fizetendő adó megfizetésén túl a súlyos és szándékos adóelkerülés miatt adóbírsággal is számolhatnak. 

Nemzeti Adó- és Vámhivatal

Kelet-budapesti Adó- és Vámigazgatósága