A NAV bizonylattesztelési forgatókönyvet tett közzé, hogy segítse az e-pénztárgép fejlesztőket, forgalmazókat. A forgalmazási engedélyhez szükséges vizsgálaton az e-pénztárgépnek egy előre megadott feladatsor szerint kell bizonylatokat kiállítana, ami alapján a NAV ellenőrzi, hogy az eszköz megfelel-e a követelményeknek.
A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) az e-pénztárgépek engedélyezésekor típusvizsgálatot végez, vagyis ellenőrzi, hogy az adott eszköz megfelel-e a jogszabályi feltételeknek és a fejlesztői dokumentációnak.
A most publikált tesztelési forgatókönyv azt a konkrét bizonylatlistát tartalmazza, amit a típusvizsgálat alkalmával az engedélyezés alatt álló e-pénztárgépnek ki kell állítania. A forgatókönyv tartalma időről időre bővül, változik, a folyamatban lévő engedélyezési eljárásokban mindig a legfrissebb verziót kell használni. Ugyanakkor azt is fontos tudni, hogy a NAV a típusvizsgálaton nem kizárólag a forgatókönyvben rögzített eseteket vizsgálhatja.
A forgatókönyv célja, hogy az e-pénztárgépek bizonylatolási és működési követelményeit az engedélyező hatóság egy egységes, transzparens feladatsor és szempontrendszer alapján vizsgálja, amely valamennyi forgalmazó számára elérhető, megismerhető.
E-pénztárgépet, hasonlóan az online számlázóprogramokhoz, bárki fejleszthet, aki megfelel a rendszer fejlesztői dokumentációjában meghatározott követelménynek, és benyújtja a forgalmazási engedélyre vonatkozó kérelmet a NAV-hoz. Az adóhatóság szigorúan ellenőrzi az e-nyugta kiállításának és nyugtatárba küldésének folyamatát, ha a feltételek teljesülnek, kiadja az engedélyt a forgalmazásra.
A jelenleg papírnyugtázó kisvállalkozásoknak ugyan nem kötelező, de érdemes áttérni az új típusú – a NAV által engedélyezett – pénztárgépre történő átállást. Azon túl, hogy a nyugtatömb elhagyásával komolyabb összeg spórolható meg, az e-pénztárgép mellett szól az is, hogy az azt használó vállalkozás mentesül a bizonylatmegőrzési kötelezettség alól. Azt ugyanis átvállalja az úgynevezett nyugtatár, amely tíz évig tárolja a beérkezett adatokat.
A jelenleg online pénztárgép használatára kötelezett vállalkozások – például kiskereskedelmi üzletek, éttermek, szálláshelyek, taxisok, plasztikai sebészek, gyógyszertárak, masszőrök, konditermek, akik összességében több mint 200 ezer online pénztárgépet működtetnek – továbbra is használhatnak online pénztárgépet, vagy választhatják a hardveralapú e-pénztárgépet. Az online pénztárgépek – biztosítva a zökkenőmentes átállást – egészen 2028. július 1-ig használhatók.
A tesztelési forgatókönyv a NAV honlapján érhető el.
Nemzeti Adó- és Vámhivatal
Kelet-budapesti Adó- és Vámigazgatósága