Ipari műemlékből kulturális városközpont létesül Kőbányán

Magyarországon a kőbányai az első olyan nagyberuházás, amely a jelenlegi rozsdaövezetet kulturális központtá alakítja át. „Az Északi Járműjavító - ahol az Operaház háttérbázisa mellett a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum is kap helyet - átalakítása olyan presztízs növelő beruházás, amely emeli Kőbánya rangját – mondta György István Budapest kormánymegbízottja a keddi sajtótájékoztatón.

Kovács Róbert, Kőbánya polgármestere a sajtótájékoztatón kiemelte, hogy a külföldiek körében egyre népszerűbb Kőbánya. A kerületet ipari területek szegélyezik, amelyek folyamatosan megújulnak, a 140 éves Északi Járműjavítóval pedig - amely régen a kőbányai ipar zászlóshajója volt - egy ikonikus rozsdaövezet kap új funkciót. A városrész vezetője abban bízik, hogy ez a fejlesztés a X. kerületről alkotott képet is megváltoztatja.

„Kőbányáért dobog a szívünk”

Budapest Főváros Kormányhivatala többek közt kiemelt kormányzati beruházások hatósági koordinációját végzi – mutatott rá György István. Budapest kormánymegbízottja beszédében felidézte: Míg 2006-2010 között 7 kiemelt beruházásról döntött az akkori kormány és az infrastrukturális projektekből számos meg sem valósult, addig 2012 óta több mint 110 kiemelt kormányzati beruházás indult 200 helyszínen Budapesten, ebből 9 Kőbányán 70 milliárd forint értékben.

 

György István úgy fogalmazott, hogy az elmúlt 7 év alatt olyan beruházások zajlottak, amelyek Kőbánya egész arculatára befolyással vannak, az Északi Járműjavító felújítása pedig olyan presztízs növelő beruházás, amely emeli a X. kerület rangját.

A MÁV Északi Járműjavító 2009-ben bezárt ingatlanának területén tavaly tették le a Magyar Állami Operaház Eiffel Műhelyházának alapkövét. Az ipari műemléknek számító Eiffel-csarnok átalakítása olyan vállalkozás, amely mintaként szolgálhat az elkövetkező évek hasonló beruházásaihoz. A tervek szerint 20 milliárd forintból, 2019-ben készül el az ipari jellegét megőrző egykori szerelőcsarnokból kialakított kulturális létesítmény.

Műhelyház tíz funkcióval

Ókovács Szilveszter, a Magyar Állami Operaház főigazgatója kiemelte, hogy az Eiffel Műhelyház legalább tíz funkciót tölt majd be: helyet kap egy 400 férőhelyes színházterem egy mobil, falba betolható nézőtérrel, egy próbacentrum, egy gyártóüzem, egy raktárbázis, ahol kényelmesen tárolható a Magyar Állami Operaház 20 milliárd forint értékű díszlete, egy képzőhely stúdióval és zeneiskolával, valamint egy látogatóközpont – ahol Feketeházy János mérnökről - aki az Operaház tetőszerkezetének vasalatát is tervezte - is megemlékeznek.



A műhelyház különböző szolgáltatásoknak is helyet biztosít, így lehetőség nyílik az Operaház 400 ezer jelmezének kölcsönzésére, az állami színházak részére díszlet – és jelmezgyártásra, a munkatársak kikapcsolódását szolgálja egy rekreációs központ, a látogatóknak pedig családi sétatér létesül. A létesítményben olyan esti művészeti rendezvények valósulnak meg, amelyek keretében megjelennek a rétegműfajok: a látogatókat barokk, 20. századi vagy kortárs operák várják majd.

Múzeum új funkciókkal

A Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum Kőbányára költöztetéséről tavaly decemberben döntött a kormány, a beruházás előkészítése megkezdődött. A tervek szerint a mintegy 30 ezer négyzetméteres területen helyezik el majd a múzeum nagy járműveit és alakítják ki az új állandó kiállítást. Az intézmény fő épülete a Dízelcsarnokban kap helyet. Az összesen 7 hektáros területen pedig új restaurálási és raktározási központ, dokumentumtár és szabadtéri kiállítás is fogadja majd a látogatókat.

Vitézy Dávid, a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum főigazgatója elmondta, hogy amíg a Városligetben működött az intézmény, addig éves szinten 250 ezer látogatója volt, viszont az új múzeum ezt a számot akár meg is duplázhatja.

Hozzátette, a Városligetben a hely szűkössége miatt a II. világháború óta nem volt lehetőség a gyűjtemény bővítésére, most a 30 ezer négyzetméteres csarnokban a teljes Ikarusz gyűjtemény bemutatható. Az új helyszínen 150 nagyméretű jármű – többek közt villamos, omnibusz, metrókocsi – kap helyet.



„A Dízelcsarnok mindig is vasúti funkcióra épült, ennél autentikusabb helyszíne nem lehetne a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeumnak. Olyan intézményt szeretnénk, amely társadalomtörténeti kiállításként funkcionál és reagál a 21. század kihívásaira, folyamataira” – hangsúlyozta.

A főigazgató arra is kitért, hogy a kőbányai helyszín könnyen megközelíthető, jó tömegközlekedési kapcsolatokkal rendelkezik: elérhető a Deák tértől a 9-es busszal, az 1-es villamossal és az M3-as metróval.

 

Kőbánya a főváros közepe

Révész Máriusz, a kerékpározás és az aktív kikapcsolódás fejlesztéséért és népszerűsítéséért felelős kormánybiztos a sajtótájékoztatón azt emelte ki, hogy Kőbánya Budapest mértani középpontjában helyezkedik el.



Forrás: OrientPress Hírügynökség 

A cikkhez kapcsolódó kisfilm: