Új időszámítás Kőbánya közlekedésében

Utak, járdák, parkolók, közlekedési csomópontok épültek és újultak meg Kőbányán, az elmúlt négy évben. A beruházások hatására érezhetően biztonságosabb és gyorsabb lett a közlekedés, és Kovács Róbert polgármester szerint a fejlesztések folytatódnak.

Milyen volt Kőbányán a közlekedés helyzete, amikor átvette a kerület vezetését?

 

Volt bőven tennivaló. Hogy csak egy példát említsek: az önkormányzat az én javaslatomra kezdte el még 2008-ban a járda felújítási programot. Évente tízmillió forintot költöttünk erre a célra, de mivel ez sem hozott áttörést, 2014-ben már harmincmillió forintot fordítunk a járdák megújítására. Felsorolni is sok, hogy hány utcában javítottunk a gyalogos közlekedésen: Balkán, Kismartoni, Dömsödi, Pilisi, Rákosvölgyi, Sibrik, Gergely, Tavas utca, Váltó utca, Kistorony park, idén a Lavotta sétány – de még sorolhatnám.

 

Mi volt még neuralgikus pont?

 

Az Új köztemető előtti kereszteződés. Ez volt Budapest egyik leginkább balesetveszélyes nagy forgalmú közlekedési csomópontja. Éveken át csak tervezgették az átépítést, de végül a fővárosi és a kőbányai önkormányzat példaértékű összefogásának köszönhetően készülhetett el, 2012-ben. 350 millió forintba került az új közlekedési csomópont, amely nem csak az autósok és a gyalogosok közlekedését tette biztonságosabbá, hanem kialakításával elnyertük a Köztérmegújítási Nívódíjat.

 

Mi a helyzet az utakkal?

 

Kőbányát több nagy forgalmú főút is átszeli, de ezek felújítására 2010-et megelőzően kevés gondot fordítottak. A 2010-es választásokat követően azonban több milliárd forint értékű útfelújítási program indulhatott el kerületünkben. Fővárosi pénzből újult meg az Újhegyi út, a Gergely utca eleje, a Jászberényi út, ahol buszfolyosó is épült, valamint az Éles sarok útszerkezetét, illetve útburkolatát is felújítottuk. Megkezdődött a Sibrik felüljáró átépítése, ősszel elkezdődik a Kőrösi Csoma Sándor út és a Gergely utca további részének felújítása. A kerületi kezelésű utakra is odafigyeltünk: 120 millió forintból megújult a Sárosi, a Száva, a Nagyicce, az Erdősi utca, a Rákosvölgyi köz és a Kismartoni utca, idén a Halas utca.

 

A felújításokon túl mivel tették még biztonságosabbá Kőbánya közlekedését?

 

Az elmúlt években odafigyeltünk a lakók igényeire. Ennek megfelelően harminc kilométeres sebességkorlátozást vezettünk be ott, ahol ezt kérték, például a Váltó és a Nemes utcákban. Szintén lakossági kérésre irányítottuk át a 62-es buszt a Liget utcából a Kőrösi Csoma Sándor útra. Gyalogos átkelőhelyet építettünk ki a Keresztúri út 130. számnál, a Gergely utcában, az Újhegyi úton, idén a Salgótarjáni úton a Zách utcánál. A BKK-val közösen akadálymentessé tettük a városközpont ot. A Heves és a Méhes utcában a rendszeres sebességmérésnek köszönhetően mérséklődött a gyorshajtás. A Kabai, Váltó, Nemes, Rákosvölgyi és Paprika utcában sávelhúzásos forgalomcsillapítással csökkentettük a balesetveszélyt. Az Újhegyi sétányt kőbabákkal zártuk el az autós és motoros forgalom elől. Elsősorban a kényelmet szolgálják a megálló-felújítások, illetve hogy fedett megállóhelyet telepítünk az Állomás és a Kada utcába, valamint az Új köztemetőhöz.

 

Gondoltak a kerékpárosokra is?

 

Természetesen! A Fővárosi Önkormányzat beruházásban épült meg 2012-ben az Örs vezér terét a Kőbányai városközponttal összekötő kerékpárút. Az Árkád üzletközpont fejlesztőjével kötött megállapodásunk alapján pedig a cég összekötötte kerékpárúttal az Örs vezér terén Kőbányát és Zuglót. Így ma már kerületünk minden forgalmasabb útvonalán lehet biztonságosan haladni kerékpárral.

 

A fővárosban egyre nehezebb parkolni. Mi történt Kőbányán az elmúlt években ezen a téren?

 

Tíz év után ma már újra lehet parkolni a Gyakorló utcai lakótelepen. Az önkormányzat több mint százmillió forintos beruházással létrehozta a környéken a fizető parkoló övezetet, ahol az itt élők ingyen parkolhatnak, de az agglomerációból érkezőknek már fizetni kell. Ez az intézkedés újra élhetővé tette a lakótelepet, s ez is hozzá járult ahhoz, hogy a Gyakorló utca lett Budapest második legdrágább lakótelepe. Emellett harminckét új parkolót alakítottunk ki a Gyakorló utca elején, további helyeket a Pongrác lakótelepen és a fővárosnak köszönhetően a Pillangó utcánál. Idén új parkolókat építünk a Harmat közben, a Tavas utcában, a Szárnyas utcában, a Zágrábi úton.

 

A tömegközlekedés is javult?

 

Igen. Fővárosi pénzből folyik a kötöttpályás közlekedés felújítása. Korábban a 37-es villamos csak lépésben közlekedett a vágányok rossz állapota miatt, de a teljes vágányszakasz-felújítást követően jelentősen rövidült a menetidő. Kőbánya egyik legfontosabb tömegközlekedési eszköze, a 3-as villamos vágányait szinte naponta kellett javítani. A lépésben haladó villamosok a nyári melegben meghajló síneken döcögtek át a városközponton, miközben a pályán a megkülönböztető jelzéssel száguldó járművek hatalmas porfelhőt keltettek. Hamarosan elfeledhetjük mindezt, hiszen őszre elkészül az új, fűvel beültetett pálya, ami nem csak gyors, korszerű és biztonságos lesz, hanem üde színfoltot is jelent. Az 1-es villamos felújításával szintén jelentősen rövidülhet a menetidő, ráadásul sűrűbben járhatnak a szerelvények is. A Pongrác úti és a Salgótarjáni úti villamos felüljáró megújítása is gyorsabbá és biztonságosabbá teszi a tömegközlekedést.

 

Hogyan tovább?

 

Bár nagyon szép sikereket értünk el, nem állhatunk meg, hiszen feladatunk számos van még, egy-két példát említve: tervezés alatt van a Kápolna és Sírkert utcák felújítása, 2015-ben négy utcát újítunk fel a Sibrik telepen és a következő ciklusban az újhegyi lakótelep belső úthálózatára is sor kerül. A 3-as metróvonal felújítása szintén érinti majd kerületünket. Az elmúlt négy év sikere bizonyítja, hogy Kőbánya, a főváros és a kormány együttműködése garancia a fejlődésre.
 
 





Kovács Róbert, Kőbánya polgármestere